بسیج
چهارشنبه, 09/03/1400 - 12:14
تعداد بازدید:
53
به بهانه هفته بسیج

بسیج، کلمه عرشی مدینه انقلاب | اُم القُری شهری است که امام بسیج در آن حاضر است

مبسوط | بسیج؛ اَبَر واژه‌ای که ادامه حرکت انقلاب را تضمین کرد و موجب همراهی خالصانه امت، به‌ویژه جوانان با حکومت الهی و انقلاب شد. البته این جریان نه از روی احساس، بلکه از روی اندیشه دینی و لبیک به امام جامعه بازآرایی شد و تا امروز نیز ادامه داشته است.

ارسال توسط : سروش

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط، از زمانی که حیات بشریت آغاز شد، زمین به وجود ولایت متنعم شد و با این نعمت، راه برای شکل‌گیری امت الهی باز شد. همراهی امت با ولایت، مسئله‌ای است که خداوند عهده‌دارش است و هیچ‌گاه نمی‌رسد، مگر این‌که ولایت بر همگان آشکار باشد و امت حول آن شکل بگیرد.

ولایت بدون مردم و مردم بدون ولایت خلاف حکمت الهی است. اگر در جامعه، حاکمانی در رأس باشند که امور را خود پیش برند و از همراهی و نقش‌آفرینی مردم بی‌بهره باشد، هرچند همه رفاهیات و امنیت‌ها و به تعبیری لذت‌های دنیایی را در اختیار مردم قرار داده باشد، چند صباحی بیشتر پابرجا نخواهد ماند.

* نشانه ای بر الهی بودن حکومت

حکومتی الهی خواهد بود که مردم در آن نقش‌آفرین و حامی حکومت، در مسیر تعالی باشند. تمام تلاش استکبار برای مقابله با شکل‌گیری این حکومت‌ها -هرچند بسیار کوچک و دورافتاده باشد- به کار گرفته می‌شود، چراکه ادامه حیات آن، با هراندازه و هر مکانتی، به معنای نابودی آن‌ها خواهد بود و سنت الهی در این قرار داده شده است.

در انقلاب اسلامی ایران، جریان‌های مختلفی در قالب «انقلابی» سر برآوردند و هرکدام به‌اندازه جهان‌بینی خود، حرکتی در مسیر اهدافشان انجام دادند. در این حرکت امام خمینی(ره)، به‌عنوان ولی‌فقیه مسلمین پرچم‌دار مبارزه با طاغوت بود و در حین مبارزه با حکومت طاغوتیان، جریان‌های انقلابی غیر اصیل را نیز مدیریت می‌کرد. به این معنی که نمی‌گذاشت در اصل انقلاب خللی به وجود آید و یا شعارهایی خلاف حکومت اسلامی در میان انقلابیون ترویج شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، این جریان‌ها همچنان در میدان بودند و خود را انقلابی می‌دانستند اما در ادامه راه، متوجه تعارضات خود شدند. افرادی که گویا نه از روی عقل -و به تعبیر جامع، از روی بصیرت- بلکه از روی احساسات یا دیگر مطامع دنیایی وارد میدان شده بودند و ادامه مسیر برایشان سخت بود.

غیر از آن‌هایی که دوباره به مسیر صحیح بازگشتند، این افراد نسبت به مسیر انقلاب تعارض پیدا کردند و در کنار استکبار جهانی که به دنبال نابودی این انقلاب الهی بود، علیه شعارها و تلاش‌های خود شمشیر کشیدند و کار را برای ایران اسلامی دشوارتر از گذشته کردند.

* عرصه برای مردم انقلابی تنگ‌تر می‌شد

عرصه برای مردم انقلابی تنگ‌تر می‌شد و با حمله نظامی رژیم بعث به کشور، اوضاع سخت‌تر هم شد. در این شرایط رحمت الهی در پی مجاهدت‌های خالصانه و خون پاک شهدای انقلاب بر ما سرازیر و واژه‌ای جدید به انقلاب اسلامی اضافه شد. به تعبیر امام خامنه‌ای، «بسیج یکی از آن پدیده‌های شگفت‌آور دوران انقلاب بود؛ امام بزرگوار از طرف پروردگار ملهَم (ملهم یعنی الهام شدن) شد به اینکه این اقدام را بکند؛ بسیج بیست‌میلیونی که ایشان اعلان کردند و سازمان بسیج که تشکیل شد، خیلی کار بزرگی بود» (دیدار بسیجیان، 3 آبان 1395).

بسیج؛ اَبَر واژه‌ای که ادامه حرکت انقلاب را تضمین کرد و موجب همراهی خالصانه امت، به‌ویژه جوانان با حکومت الهی و انقلاب شد. البته این جریان نه از روی احساس، بلکه از روی اندیشه دینی و لبیک به امام جامعه بازآرایی شد و تا امروز نیز ادامه داشته است.

بسیج عرصه‌ای است که مردم را در امور اصلی جامعه درگیر می‌کند و در اهمیت و اثربخش بودن آن همین بس که دشمن برای نابودی و کم اثر کردن و حداقل منحرف کردن آن، شبانه‌روز در حال تلاش است.

* تحقق مردم‌سالاری دینی

بسیج واژه‌ای است که با اسلام عجین شده تا جایی که امام خامنه‌ای آن را محقق کننده مردم‌سالاری دینی و اسلامی می‌داند و بیان می‌کند: «بسیج تحقّق مردم‌سالاری دینی است. ما که می‌گوییم مردم‌سالاری دینی یا مردم‌سالاری اسلامی، بعضی خیال می‌کنند این مردم‌سالاری فقط پای صندوق رأی و انتخابات است؛ آن [تنها] یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین و بر اساس اسلام، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردم‌اند؛ مردم‌سالاری یعنی این؛ این معنای مردم‌سالاری اسلامی است. بسیج در همه‌ی عرصه‌ها مظهر مردم‌سالاری دینی و مردم‌سالاری اسلامی است» (همان).

بر اساس آنچه امامین انقلاب، در فرصت‌های مختلف درباره بسیج سخن گفته‌اند، نمی‌توان بسیج را در یک پایگاه، یک لباس، یک گروه سنی و یا یک منطقه جغرافیایی محدود کرد؛ بسیج گستره‌ای به‌اندازه تمام گیتی، تمامی لباس‌ها و همه گروه‌ها سنی دارد که مسئولیتی نسبت به انقلاب و اسلام در دل دارند و در این مسیر «لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» هستند.

گروهی که محل اجتماع مؤمنان می‌شود تا به برکت آن، حرکتی خالصانه برای تعالی خود و امتشان رقم بزنند و همچنان خاری در چشم جریانات طاغوتی باشند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
About text formats