احسان علیخانی
1400/12/28 در 16:09 ب.ظ
تعداد بازدید:
شبکه‌ی مردمی هادیان؛

عصر جدید؛ مبدع خرق عادت‌های ضد دین!

مبسوط | همزمان با شامگاه نیمه شعبان در برنامه زنده عصر جدید، احکام اسلام مورد بی مهری قرار گرفت و نص شریعت مبین اسلام به سُخریه گرفته شد!

ارسال توسط : سلمان

پایگاه شناختی مبسوط | همزمان با بامداد ۲۸ اسفند ماه، مصادف با شامگاه نیمه‌ی شعبان، انتن زنده‌ی رسانه ملی در اختیار «عصر جدید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احسان علیخانی است؛ برنامه‌ای که در بی مبالاتی نسبت به احکام شریعت مقدس اسلام، کم نگذاشت.
علیرغم سابقه‌ی نسبتا خوب این هنرمند سرشناس کشور در تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه‌های تاثیر‌گذاری چون: "ماه عسل" و "عصر جدید"، متاسفانه در برنامه‌ی زنده‌ی بامداد شنبه ۲۸ اسفند، بی توجهی به دستورات و قوانین شرعی به اوج خود رسید و جامعه‌ی متدین را نگران نمود.
امام راحل بارها در خصوص نقش بی‌بدیل و بسیار اثرگذار صدا و سیما تاکید می‌کردند و به مسئولان این دانشگاه مهم، گوشزد می‌کردند که: «من کراراً به آقایانی که از رادیو ـ تلویزیون اینجا آمده اند تذکر دادم که این دستگاهی‏‎ ‎‏که شماها اداره می کنید؛ حسّاس‌ترین دستگاهی است که در این کشور است.»
چگونه است که مسئولین محترم صدا و سیما در نیمه‌های شب، آنتن زنده را به دست افرادی بی‌اطلاع از قوانین اسلامی می‌سپارند و خود راهی رختخواب غفلت می‌شوند!
آیا نباید مسئولان نهادهای امر به معروف و نهی از منکر، اقدامی عاجل و اثرگذار داشته باشند!
تا کِی باید شاهد ترویج فرهنگ لیبرالی و ولنگاریِ فرهنگی در این مرکز بزرگ فرهنگی و ملّی باشیم!
مگر نه این است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود، بارها از مسئولیت خطیر صدا و سیما، سخن گفته‌اند!
امام خامنه‌ای در تبین اهمیت و مسئولیت رسانه‌ی ملی فرمودند: «صدا و سیما خیلی مسئولیت دارد، رادیو - تلویزیون یک دستگاه سرگرم کننده نیست، یک دستگاه آموزنده است  امروز تمام دنیا دارند از رادیو تلویزیون برای آموزش استفاده می کنند.» در جای دیگر ایشان با استناد به کلام حضرت امام در خصوص نقش برجسته‌ی رسانه‌ی ملی در انتقال مفاهیم اسلامی به مردم، می‌گویند:«به طور کلی صدا و سیما، چنانکه امام بزرگوار راحل قدس سره تعبیر فرمودند: دانشگاهی همگانی باشد که در آن دین و اخلاق و ارزش‌های اسلامی و راه و روش زندگی و تازه‌های جهان علم و سیاست و اندیشه های نوین و راه‌گشا، به زبان‌های رسا و باب فهم همه قشرها، آموخته شود و همه از ذهن‌های ساده تا مغزهای متفکر و انسان‌های برجسته، بتوانند به تناسب آمادگی خود از آن بهره ببردند و از فیض آن سیراب شوند.»
توقع همیشگیِ رهبر معظم انقلاب، از تولیدکنندگان برنامه‌های صدا و سیما، داشتنِ نگاهی جامع بوده تا بتوانند نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای جوامع دیگر نیز اثر‌ گذار باشند و الگویی از انقلاب اسلامی را به جهانیان عرضه کنند. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «در کنار این همه، سهم شنوندگان بیرون مرزها، میلیون‌ها انسانی که در کشورها و از ملت‌های گوناگون، چشم و دل به سوی ایران و صدای انقلاب اسلامی دارند، به طور برجسته در مدّ نظر باشد. برنامه‌های برون مرزی از ابتذال و تکرار و سَبُکی، کاملاً مبرّا و به راستی نمایشگر ایران اسلامی باشد.»
امام خامنه‌ای با ترسیم کردن خطوط کلی، صدا و سیما را ابزاری برای معرفت افزایی (نه معرفت زدایی)، دانستند و فرمودند:«در جمهوری اسلامی صدا و سیما باید وسیله ای برای سوق دادن مردم به فرهنگ اسلامی و وسیله‌ای برای معرفت و آشنایی مردم با درخشندگی‌های اسلامی و انسانی باشد، حق ندارد غیر از این باشد.»
علیرغم این همه تاکیدات امامین انقلاب، در اهمیت دادن به کیفیت تولیدات صدا و سیما، باز هر از چند گاهی، شاهد اتفاقاتی عجیب، در رسانه ملی می‌شویم.
اما در برنامه عصر جدید، چه گذشت؟
۱. در این برنامه که با هدف ترویج فرهنگ ازدواج، در شام عید بزرگ نیمه‌ی شعبان تولید شده بود، عروس خانم و آقا دامادی با حاشیه‌هایی، منتظر خواندن خطبه‌ی عقد توسط یکی از روحانیون بودند؛ اما در یک اقدام عجیب! روحانی پس از دریافت وکالت از عروس و داماد، بدون خواندن خطبه عقد، صحنه را ترک کرد و عملا ازدواجی صورت نگرفت. مسئله اینجاست که این برنامه به صورت تلویحی و ضمنی به مخاطب خود القا می‌کند که همین رضایت عروس و داماد برای ازدواج کافی‌ست و اصلا نیاز به خواندن خطبه‌ی عقد، نیست!
و این یعنی به نوعی، تایید اراجیف "نوشین معراجی" که در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰، بدان اشاره کرد.
۲. در مساله شماره ٢٣٧٦ از رساله‌ی اجوبه الاستفتائات ولی امر مسلمین جهان اسلام، امام خامنه ای آمده است: «دخترى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است‏، يعنى مصلحت‏ خود را تشخيص مى‌دهد، اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد، بايد از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگيرد.»
متاسفانه در این برنامه از عصر جدید، عروس خانم به واسطه‌ی طلاق یا فوت والدینش، هیچ کدام از پدر و مادر در کنارش نبودند، تا جایی که در همان برنامه زنده از عروس سوال می‌کنند که شما پدر بزرگ دارید؟ اینجا هستند؟ که با جواب منفی عروس، مواجه می شوند.
خُب طبیعی‌ست وقتی در آنتن زنده‌ی جمهوری اسلامی ایران و در برنامه‌ی پر مخاطب "عصر جدید" این اتفاق بیافتد، عملا اجازه دختر باکره از پدر و جدّ پدری، زیر سوال رفته و به مخاطب القا میشود که اصلا ضرورتی برای این اجازه وجود ندارد.
البته حسب وظیفه ایمانی، رعایت احکام اسلامی از سوی روحانی حاضر در مجلس و قوانین ازدواج در این عرصه مفروض است، ولی بی توجهی ها می تواند این مسئله را کم ارزش جلوه نماید.
۳. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به مساله‌ی شماره ۱۱۶۷ که سوال می‌شود: آیا رقص محلی در عروسی‏‌ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟ اینگونه پاسخ می‌دهند: «رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند، مثل این‌‌كه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتیاط واجب در ترك آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌‌گونه ‏ای باشد كه باعث تحریك شهوت شده و یا مفسده‏ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حكم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی‏ باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.»
این در حالی است که در برنامه عصر جدید (بامداد ۲۸ اسفند) که مستقیم و زنده از آنتن شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، بلافاصله پس از عقد ازدواجِ غلط و ناقصی که ترویج شد، عده ای از مردانِ یکی از قبایل ایرانی، وارد صحنه شدند و با موسیقی های بسیار تند، شروع به رقصیدن کردند، به گونه ای که اگر در آن شرایط، کسی تازه تلویزیون خود را روشن می‌کرد، عملا هیچ نشانه‌ای از خدا و پیغمبر و اسلام و انقلاب، در آن نمی‌دید.
در این برنامه آنچه انسان را رنج می داد، در جریان مراسم عقد زوج جوانی بود که رقم خورد. در این برنامه تمسخر انسانی مسئولیت پذیر که در سنین جوانی، به جای این که روابط خارج از عرف دینی و... را مانند انسانی هایی که خود را درگیر خوشی های دنیا کرده و تن به مسئولیت زندگی نمی دهند، یا در خوشبینانه ترین حالت، خود را در تأمین تشریفات نابجای عروسی و زندگی مشترک ناتوان می بیند، عزم خود را جزم کرده و خود را در مسیر تعیین شده بندگی قرار داده و ازدواج را انتخاب کرده است.
تمسخری که از سوی مجری برنامه یا حتی میهمان برنامه با عنوان شوخی و خنداندن مردم به سمت او روانه می شد. حقوق شش تا هشت میلیون تومانی آقا داماد که اکثر جامعه کارگری و کارمندی جامعه و بسیاری از مشاغل جوانان تازه کار نیز این اندازه و چه بسا کمتر از آن را دریافت می کنند، در این برنامه با زبان بی زبانی برای ازدواج اشتباهی بزرگ و چه بسا جاهلانه اعلام شد.
مجری و مهمانی که سنین آنها 40 و یا نزدیک به آن بود و خود را در جایگاهی عاقلانه و منطقی قرار می دادند و دیگران را قضاوت می کردند. حتی دیگر مجری برنامه که خود متأهل بود و با دیدن جریان به راه افتاده علیه زوج جوان وارد میدان شد و وجود اختلاف سلیقه و ... را در زندگی مشترک امری عادی و به تعبیری نمک زندگی معرفی شد نیز با تسمخر کامل مجری برنامه (آقای احسان علیخانی) و دیگر مهمان برنامه همراه شد.
نظریه های فردی مجری و مهمان برنامه که افراد مختلف را مورد تمسخر قرار می داد، از هواداران تیم های ورزشی تا روحانی (عاقد) حاضر در مراسم که حضور او در این مراسم را برای انجام جشن و پایکوبی مزاحم می دانستند و... .
برگزار کنندگان با بهانه شاد کردن دل مردم با رقص و موسیقی، بسیاری از بداخلاقی های دینی به مردم خورانده شد، ولی در مقابل از ترویج یأس و ناامیدی در میان مردم جامعه با عنوان های مختلف اوضاع بد اقتصادی، شرمندگی سرپرست های خانواده در تأمین مایحتاج زندگی و... (فارغ از در نظر گرفتن حقیقت های موجود در این عرصه که بسیاری به ویژه در دوران کرونا با آن دست و پنجه نرم می کردند) غافل نبودند.

اما سخن پایانی ...
جناب آقای پیمان جبلی رئیس محترم صدا و سیما، جنابعالی مستحضرید که رهبر معظم انقلاب در حکمی که به واسطه‌ی آن، شما در هفتم مهرماه ۱۴۰۰ بدین مسئولیت گمارده شدید، ضمن حُسن ظن به شما تاکید کردند که لازم است «هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی» در اولویت قرار گیرد، براستی در کجای این برنامه‌ی عصر جدید، چنین موضوعی رعایت شد؟!
و شما برادر گرامی، جناب آقای علی فروغی، مدیر محترم شبکه سه سیما، از جنابعالی هم توقع هست با سابقه‌ی ارزشمندی که در ریاست بسیج صدا و سیما دارید، نسبت به موضوعات این‌چنینی، با حسّاسیت و تعهّد بیشتر، ورود داشته باشید.

********
احمد قادری
طلبه حوزه علمیه قم

 

دیدگاه ها

ضمن سلام و خسته نباشید و تبریک اعیاد شعبانیه وظیفه خود دیدم که نکاتی را درباره مقاله عرض کنم

اولا در این اتفاق یک روحانی حضور داشته و این تخلفات انجام‌شده است. چرا شما به طور کل حضور و نقش موثر این روحانی را نادیده گرفته و انگشت اتهام را به سمت علیخانی و جبلی و ... نشانه رفتید؟ زعیم احکام شرعی و امر به معروف و نهی از منکر چه کسانی هستند؟ جایگاه حوزه و حوزویان در این میان کجاست؟ وظیفه اون روحانی چیست؟ چرا اون لباس را پوشیده است؟ ما آنچنان درگیر نقد دیگران شده ایم که به طور کل وظایف خود را فراموش کرده ایم. این روحانی باید نکات شرعی را گوشزد میکردند و اگر با مخالفت برنامه سازان مواجه میشدند محل را ترک میکردند که اولین قدم نهی از منکر است
پس اگر خطایی رخ داده ابتدا از سوی آن روحانی و حوزه علمیه بوده است که نتوانسته وظیفه خود را به درستی انجام دهد

مطلب دوم در مورد رقص. شما در نهایت زیرکی استفتاء حضرت آقا را در مورد کلیت رقص آورده اید و حال آنکه احکام رقص محلی و قومی به طور کلی متفاوت است و نظر حضرت آقا هم احتیاط واجب است پس میتوان به مرجع دیگری مراجعه شود

دوست و دوستان عزیز. بنده دغدغه شمارا درک میکنم اما برای فرهنگ سازی باید اصولی و عمقی نگاه کرد و اصل مشکل را حل کرد

༻﷽༺
برادر گرامی جناب آقای سید مقداد
سلام علیکم
ضمن تشکر از اهتمام و دغدغه‌ی دینی و فرهنگی شما در خصوص دو مطلبی که مرقوم فرمودید باید عرض کنم که:
☆اگر چه که نه تنها تمام روحانی‌ها، بلکه تمام اقشار جامعه در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، مسئولند و طبیعتا روحانیِ داخل برنامه هم همین وظیفه را داشته است، اما باید دقت داشته باشیم که او صرفا یک مهمان بوده و تمام اقدامات او، دستورالعملی بوده که برای او املا کرده‌اند. لذا قصورات اتفاق افتاده، اساسا متوجه مدیران و مسئولانِ این برنامه هست.
☆ در خصوص موضوع رقص هم متن جوابی که حضرت آقا داده‌اند، کاملا در خصوص رقص محلی بوده ولی خود رهبر انقلاب، آن را تعمیم داده‌اند
مگر اینکه فتوای دیگری داشته باشند که بنده اطلاع نداشته باشم
☆در خصوص احتیاط واجب هم که فرمودید، حتما مستحضرید که در حکم فتواست و قوانین جمهوری اسلامی ایران هم به صورت کلی، ضمن احترام به فتواهای مراجع معظم تقلید، بر اساس فتاوای حضرت امام و مقام معظم رهبری تدوین شده‌اند.
احیانا اگر نکته ای بود، باز هم درخدمت خواهم بود
موفق باشید

سلام مجدد.
۳ نکته
اولا در نهایت و احترام به حضرتعالی باید عرض کنم در تنگ نظری شما همین بس که حتی اجازه ندادید متن من منتشر بشود تا دیگران با خواندن هر دو مطلب مقایسه و قضاوت کنند
دوم اینکه فرمودید روحانی در برنامه مهمان بوده و تحت امر تهیه کنندگان برنامه، عذر بدتر از گناه است. با این توجیه پس هیچ یک از روحانیون درباری زمان شاه تقصیری نداشتند چون دعوت شده و به آنها دیکتا شده بود!! مگر وظیفه و رسالت روحانیون چیست؟ من باز تکرار میکنم مگر نه اینکه ما در راس جامعه وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم؟ پس این چه حرفی است که چون دعوت شده بوده نمیتوانسته کاری انجام دهد؟!

و مطلب سوم در مورد استفتاء و فتاوای دیگر مراجع بسیاااار تعجب بر انگیز بود به این جهت که اگر قرار لست دیگر مراجع هم بر اساس نظرات رهبری فتوا دهند پس چه نیازی به این همه مرجع هست؟ به طور کلی انتخاب مرجع تقلید چه معنایی دارد؟ و دوم اینکه شما بر چه اساسی چنین ادعای خنده داری را مطرح میکنید؟ یک عده تمام عمر خود را گذاشته و درس دین خوانده اند که از آیات و روایات احکام الهی را استخراج کنند و حالا مینشینند ببینند رهبری چه میگوید تمام برداشت ها و تفاسیر خود را کنار میگذارند و در راستای نظر رهبری فتوا میدهند.
پناه میبرم به خدا از شر شیطان و تعصبات اعتقادی و سیاسی

نکته سوم شما نشان می‌دهد که شما احیانا طلبه ای هستید که درس دین را خوانده اما فهم دینی دقیقی ندارد...
مثل تمام آن بزرگواران که صرفا تخصصشان ریختن ماستا تو قیمه ها هست... بقول جناب قرائتی محکمات را مشتبه کردن هنر شماهاست

ما که ادعایی در شناخت دین نداریم اما شما که مدعی و منتقد هستید ای کاش به جای مغالطه و حرف های بی اساس، به صورت منطقی پاسخگو بودید
و همچنان سر حرف اولم هستم که شما اگر نگاه بازی داشتید پیام ها و پاسخهای خودتون رو در معرض قرار میدادید تا مخاطبین بخوانند و قضاوت کنند

با سلام و احترام؛
ضمن عرض تبریک به همه مخاطبان خوب مبسوط به اطلاع می‌رساند همه دیدگاه‌های دریافت شده برای خبر فوق بدون هیچ تغییری منتشر گردیده است.
مبسوط فقط آن دسته از پیام‌هایی که شامل توهین و افترا باشد را منتشر نمی‌کند و این نیز بر اساس قانون و مطابق مشی شریعت مبین است.
بر این اساس ادعای کاربر محترم با نام (سید مقداد) مبنی بر عدم انتشار محتوا از پایه تکذیب می‌شود.
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه خوانندگان عزیز مبسوط

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.