امام خامنه ای
1400/12/10 در 16:40 ب.ظ
تعداد بازدید:
تأملی در سخنان امام خامنه ای در عید مبعث؛

ولایت فقیه، احیا کننده بعثت نبوی در عصر امروز | حرکت در مسیر اراده الهی ممکن کننده ناممکن‌ها

مبسوط | کسانی که در مسیر اراده الهی لبیک می‌گویند و حرکت‌هایی را رقم می‌زنند، خود را در مسیر سیلابی زلال و شفاف قرار می‌دهند که تمامی ظلم‌ها و اسارت‌ها برایش «ما رأیت الی جمیلا» می‌شود. منظور از اراده الهی، حقیقت جهان هستی است که در مسیر متعالی در حال حرکت است و اگر نبود اراده الهی بر حرکت متعالی، آفرینش بنی آدم محقق نمی‌شد. توفیق حقیقی بر کسانی مترتب می‌شود که در مسیر اراده الهی حرکت کنند و سعادت و تعالی نیز در این مسیر است، ولاغیر.

ارسال توسط : سروش

پایگاه شناختی مبسوط، بعثت رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) در شرایطی رقم خورد که بشریت در عین پیشرفت‌های گسترده زمان خود و همچنین تمدن‌های موجود، حسب شرایط به وجود آمده از سوی یهود در جزیره العرب به اندازه‌ای از عقلانیت و مفاهیم اخلاقی فاصله گرفته بود که بعثت وعده داده شده در کتب آسمانی در این گوشه از جهان متصور نبود.

ولی اراده خداوند بر چیز دیگری بود؛ دینی امی و خارج از ساختارهای تمدنی تحریف یافته، مادی گرا و به ظاهر منطقی . اراده خداوند بر دینی بود که تمامی ساختارهای ایجاد شده بشری که در امتداد جریان تحریف در دین یهودیت و مسیحیت بود را به کرنش وادارد و بی ارزشی آنها را بیش از پیش هویدا سازد.

* هدایت مدنی در اعلی ترین حد خود جلوه‌گر شد

از این رو مبعث در میان گروهی، در سرزمینی رخ داد که گمراهی، نادانی، تعصب، خشونت و حق ناپذیری آنها زبانزد جهانیان بود تا قدرت هدایت مدنی در اعلی ترین حد خود جلوه گر شود.

در سخنرانی امام خامنه ای به مناسبت عید مبعث، نکاتی در این باره مطرح شد که در زیر آن را مرور می‌کنیم:

ایشان «گسترش عقلانیت» و «پرورش و گسترش مفاهیم اخلاقی» را دو عنصر برجسته از سلسله ارزشهای اسلامی برشمرد و با اشاره به اینکه هر دو ارزش متعالی، بزرگ‌ترین هدیه بعثت و اسلام به بشریت است، گفت: به‌واسطه بعثت پیامبر اسلام (ص)، مردم جزیرة العرب در دوران جاهلیت و با خصوصیاتی همچون گمراهی، نادانی، فتنه‌های بزرگ، تعصب‌های کور، خشونت و لجاجت، تکبر و حق‌ناپذیری و رذائل اخلاقی و ناهنجاری‌های جنسی، تبدیل به ملتی متحد، فداکار، با فضیلت، و دارای نیکوترین خلقیات و با آوازه‌ای جهانی شدند.

همانطور که می‌دانیم؛ اسماء الهی، ازلی و ابدی است و بر همین اصل، اراده خداوند همواره غالب بر تمامی اراده‌هاست. اراده‌ای که سعادت را برای بشر رقم زده و حاکمیت صالحان را میراثی از گذشتگان برای آنها قرار داده است و این اراده، تحقق خواهد یافت، هرچند در ظاهر، همه شواهد و قرائن بر خلاف آن باشد.

از سویی دیگر، تمامی کارهایی که بر خلاف اراده الهی است، هرچند بالاترین قدرت‌ها و نفرات را دارا باشد، در عمل امکان توفیق نخواهد داشت، هرچند در ظاهری کوتاه زمان، خلاف آن مشاهده گردد.

* اراده الهی، حقیقت جهان هستی

کسانی که در مسیر اراده الهی لبیک می‌گویند و حرکت‌هایی را رقم می‌زنند، خود را در مسیر سیلابی زلال و شفاف قرار می‌دهند که تمامی ظلم‌ها و اسارت‌ها برایش «ما رأیت الی جمیلا» می‌شود. منظور از اراده الهی، حقیقت جهان هستی است که در مسیر متعالی در حال حرکت است و اگر نبود اراده الهی بر حرکت متعالی، آفرینش بنی آدم محقق نمی‌شد. توفیق حقیقی بر کسانی مترتب می‌شود که در مسیر اراده الهی حرکت کنند و سعادت و تعالی نیز در این مسیر است، ولاغیر.

حرکت، در این مسیر است که غدیر را اکمال دین قرار می‌دهد و عاشورا را به جریان زنده در تاریخ برای هدایت همه بشریت تبدیل می‌کند. برکت، بقا، اثرگذاری و همه محاسن در این مسیر است و خوشا به حال کسانی که در این مسیر آماده و روشن، گام بر می‌دارند و نامی از خود در آن به یادگار می‌گذارند.

امام خامنه ای در ادامه با تأکید بر اینکه بعثت و اسلام زمینه این کار به ظاهر نشدنی و محال را فراهم کرد، افزود: مهمترین درس بعثت این است که هرگاه اراده مردم در طول اراده الهی قرار گیرد و تابع اراده الهی بشود، کارها و اهدافی که بر اساس محاسبات انسانی رسیدن به آنها غیرممکن به نظر می‌رسد، محقق خواهد شد.

انقلاب اسلامی نمونه‌ای از حرکت انسان‌ها در مسیر اراده الهی بود که با اراده الهی از جنس ولایت فقیه رهبری شد و کاری با استکبار ریشه دوانده در ایران کرد که هیچ جریان غیر الهی چنین نتیجه‌ای را برای آن متصور نبود. امام خمینی (ره) مردم را در مسیر اراده الهی بسیج کرد و مردمی دور مانده از مفاهیم ناب اسلامی و به انحراف رفته در نظام سلطه، دین را از خانه‌های خود خارج کردند و در حرکتی مؤمنانه، ناممکن‌ها را ممکن ساختند.

حرکتی که تجربه آن را در مبعث حضرت محمد صلی الله علیه و آله به معنای کامل شاهد بودیم و در عصر حاضر نیز به برکت ولایت مطلقه فقیه، (با وجود تفاوت‌هایی) دوباره آن را مشاهده کردیم. در این حرکت جوانان خود را در مسیری یافتند که گویا فطرت پاک آنها، سال‌ها منتظر آن بود و وقتی در آن گام برداشتند، از دیگر راه‌ها و مسیرها چشم بستند و سعادتی بزرگ برای خود و مردمشان رقم زدند.

رهبر انقلاب اسلامی، ریشه‌کنی سلطنت در ایران و شکل‌گیری نظام اسلامی را نمونه‌ای از تکرار تجربه نبوی دانست و خاطرنشان کرد: رهبری مخلصانه امام بزرگوار و همت ملت ایران باعث شد کار به ظاهر ناممکن محقق شود و سلطنت جائرانه‌ای که همه قدرتهای دنیا پشتیبان آن بودند، از بین برود و انقلاب اسلامی به ملت ایران عظمت ببخشد.

* ناممکن حقیقی در انقلاب اسلامی تشکیل حکومت بود

ناممکن حقیقی در این مسیر پیروزی انقلاب اسلامی نبود، بلکه تشکیل حکومت اسلامی بود. حکومتی که حقش ازآن خدا و خلیفه الله است. حکومتی که ارزش‌های اسلامی را در جامعه متبلور می‌سازد و دین‌های خودساخته انفرادی را به چالش می‌کشاند. در این حکومت ارزش‌های انسانی نه از روی احساسات و یا ترحم، بلکه از حقیقت انسانیت و با عزت در جامعه جاری است. حکومتی که هیچ زنجیری را بر پای هیچ انسانی بر نمی تابد و معیار درستی یا نادرستی را خلیفه خدا در زمین قرار داده است. هوای نفس در این حکومت پذیرفته نیست و توقف در مسیر تعالی معنایی ندارد.

دشمنان نسبت به این حکومت ساکت نمی‌نشینند و هر چه در توان دارند، برای نابودی آن به کار می‌بندند. چراکه حیات این حکومت، به معنای ممات حکومت‌های خودساخته استکبار است و در عین وجود اراده الهی بر پیروزی جریان حق بر باطل، تا زمانی که نابود نشوند، به این سنت و اراده الهی پی نمی‌برند.

امام خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نقطه اوج نهضت نبوی، تشکیل حکومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: برخلاف نظر عده‌ای که دین را جدای از سیاست و حکومت معرفی می‌کنند، تشکیل حکومت، شورانگیزترین بخش نهضت نبوی است و پیامبر اسلام (ص) به تشکیل حکومت نیز اکتفا نکردند و بعد از آن به مقابله همه جانبه با دشمنان پرداختند.

* حکومت اسلامی آمد تا جاهلیت را نابود سازد

حکومت اسلامی آمد تا عقل را سامان دهد و جاهلیت را نابود سازد. جاهلیتی که ارتباطی مسقتیم با دایره دانش و پیشرفت ندارد، بلکه مشاهده می‌شود در عالی‌ترین تمدن‌های بشری، جاهلیت حکمران اصلی است که نمونه تاریخی آن دوران نمرودیان و فرعونیان بود و عصر پیش از بعثت در قالبی دیگر، در این مسیر بود. جاهلیتی که امروز نیز با قدرت در حال پیشروی است و گویا برخی از تمدن‌های امروزی دنبال حاکمیت جاهلیت بر مردم جهان و مردم خودشان هستند.

رهبر انقلاب اسلامی مهمترین جهت گیری پیامبر اسلام (ص) در بعثت را مقابله با جاهلیت دانست و با اشاره به ابعاد مختلف این جاهلیت، تأکید کرد: امروز همان ابعاد جاهلیت پیش از اسلام، به صورت سازمان یافته و به‌شدت گسترده در دنیای به‌اصطلاح متمدن غربی که بر پایه حرص و طمع بنا شده است، وجود دارد. حرص و طمع، پول، تبعیض، استفاده از علم و فناوری برای کشتار انسان‌ها، غارت کشورهای ضعیف، و ابتذال شدید اخلاقی و هرج و مرج جنسی، شاخص‌ها و پایه‌های اصلی تمدن غربی است که در واقع شکل مدرن شده همان جاهلیت پیش از اسلام است.

* هشدار به فریفتگان تمدن‌های ظاهری

بی تفاوتی نسبت به معیارهای جاهلیت، ممکن است انسان را فریفته تمدن ظاهری و پیشرفت‌های دانشی امروز کند؛ تا جایی که رسیدن به امکانات به هر قیمتی را کاری منطقی بداند. در مسیر جاهلیت، دین صرفاً به رفتارهای فردی کورکورانه محدود می‌شود که با منطق پیشرفته بشر امروز تناسبی ندارد و چه بسا دست و پاگیر است. گرفتار شدگان در این مسیر، دفاعی از دین برای خود پیدا نمی‌کنند و در ادامه خود را عقب مانده از جهان متمدن می‌بینند.

امام خامنه ای در ادامه سخنان خود بهره گیری از درس‌های بعثت برای مقابله با جاهلیت مدرن را ضروری خواند و گفت: «تقویت ایمان دینی»، «توسعه گروههای مؤمن و مقاوم در سراسر جهان»، «قوت و استحکام نظام اسلامی»، «برنامه خردمندانه و حکمت آمیز» و «شناخت وسیع مختصات جاهلیت مدرن» عواملی هستند که زمینه مقابله با این جاهلیت را فراهم می‌آورند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.