امام خامنه ای در دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت
1400/08/04 در 11:48 ق.ظ
تعداد بازدید:
سخنی وحدت بخش در کلام امام انقلاب:

پیشنهادی دو سر برد برای مردم افغانستان و دو سر باخت برای داعش

مبسوط| اگر با چنین کاری داعش و دیگر تفکرات افراطی فرصتی برای جنایت‌های خود پیدا نکنند، نتیجه مطلوب به‌دست‌آمده و آرامش و اتحاد در میان مردم افغانستان حاکم می‌شود و تفکر داعش به سمت نابودی حرکت می‌کند. اگر هم‌چنین حوادثی بدون توجه به مذهب مسلمانان ادامه داشته باشد، دیگر مسئله داعش، مسئله یک مذهب نخواهد بود، بلکه مسئله‌ای انسانی و اسلامی می‌شود که عزم افغانستان را در نابودی این جریان افراطی و ضد اسلامی راسخ‌تر می‌کند.

ارسال توسط : سروش

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط، امام خامنه‌ای هم‌زمان با ولادت نبی مکرم اسلام (ص)، در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام در بخشی از سخنان خود به حوادث دردناک عملیات‌های تروریستی علیه شیعیان افغانستان توسط داعش پیشنهادی مشفقانه و کاربردی خطاب به مسئولان کنونی افغانستان ارائه کرد که در صورت توجه به آن، برای مردم افغانستان و مسئولان آن درهرصورت موجب برد و برای داعش و حامیانش موجب باخت و شکست است.

 ولی امر مسلمین پیش از هر مسئله‌ای اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی را ادبیات سیاسی آمریکا دانست و گفت: «چند سال است که در ادبیّات سیاسیِ آمریکا مسئله‌ی سنّی بودن و شیعه بودن وارد شده، که بله، فلان کشور شیعه‌اند، فلان کشور سنّی‌اند؛ با اینکه آن‌ها با اصل اسلام مخالفند و دشمنند امّا مسئله‌ی شیعه و سنّی را رها نمی‌کنند».

امام اُمت در ادامه بیانات خود به جنایت تأسّف‌بار و گریه‌آور علیه شیعیان افغانستان توسط داعش اشاره کرد و داعش را مولود و دست‌آموز آمریکا دانست که هرچند امروز آن را انکار می‌کنند، ولی تا چندی پیش آن را صریحاً بیان کرده‌اند.

امام خامنه‌ای پس‌از این‌که تلاش برای اتحاد مسلمانان را امری واجب برای تمامی زمان‌ها و مکان‌ها دانستند، در پیشنهادی دلسوزانه و پدرانه برای جلوگیری از بروز حوادث تروریستی علیه شیعیان توسط داعش و دیگر اقدامات اختلاف افکنانه در میان مسلمانان فرمود: «در همین قضیّه‌ی افغانستان که من عرض کردم، یکی از راه‌های جلوگیری از این حوادث این است که مسئولان محترمِ کنونی افغانستان، خودشان در این مراکز و مساجد حضور پیدا کنند، در نمازها حضور پیدا کنند، یا برادران اهل تسنّن را تشویق کنند که در این مراکز حضور پیدا کنند».

* انتخاب راه سخت و شاید نشدنی یا راه ساده و البته شدنی

اگر مسئولان فعلی افغانستان همان‌طور که بارها بر ایجاد امنیت گروه‌های مختلف افغانستانی تأکید کرده‌اند و بر اساس ادعای خود دنبال جلوگیری از بروز هرگونه اقدام این‌چنینی هستند، دو راه در پیش روی خود دارند: سخت‌ترین کار که خیلی از دولت‌های مستقر و سازمان‌یافته هم در اجرای کامل و بدون اشتباه آن نتوانسته‌اند به نتیجه مطلوب برسند، این است که همه‌جانبه با گروه تروریستی‌ای مثل داعش مقابله کنند. دشواری این مسئله در این است که داعش هنوز هم هوادارانی در میان اهل سنت دارد که حتی در صورت نیت خالصانه حکومت افغانستان (طالبان) در مقابله با داعش، ناخواسته خود را در تقابلی گسترده با حامیان این گروه تندرو قرار می‌دهد که چه‌بسا تعداد آن‌ها در افغانستان هم کم نباشد.

داعش در این تقابل به جبهه‌ای در مقابل حکومت و شیعیان تبدیل می‌شود که نه‌تنها شاید اراده ملی در مقابله با آن وجود نداشته باشد، در پاره‌ای موارد این اراده ملی تبدیل به پشتیبانی از آن گردد.

* نیازمند کنار گذاشتن تعصب‌ها

اما راهکاری عملی که امام خامنه‌ای بیان داشت، مسئله‌ای شدنی و ساده است ولی نیازمند کنار گذاشتن تعصب‌ها. اگر تعصب‌ها کنار گذاشته شود و مسئولان امروزی افغانستان و یا حتی خود اهل سنت این کشور در مساجد شیعیان حضور یابند، شاهد چنین حرکت‌های افراطی و تفرقه‌افکنانه نخواهیم بود. البته بیان این نکته ضروری است که چه این جنایت‌ها ادامه یابد و چه متوقف شود، این حرکت وحدت‌بخش درهرصورت به نفع مردم و حکومت افغانستان و به ضرر داعش و حامیان آن است.

* مردم افغانستان به آرامش می‌رسند

مسلما با چنین کاری داعش و دیگر تفکرات افراطی و تکفیری فرصتی برای جنایت‌های خود پیدا نمی‌کنند و آرامش و اتحاد در میان مردم افغانستان حاکم می‌شود چنین است که بزودی با تیتر‌هایی از جنش نابودی تفکر داعش در رسانه‌ها مواجه می‌شویم

باید تاکید داشت که اگر هم‌ حوادثی بدون توجه به مذهب مسلمانان ادامه داشته باشد، دیگر مسئله داعش، مسئله مذهب شیعه نخواهد بود، بلکه مسئله‌ای انسانی و اسلامی و ملی می‌شود که عزم افغانستان را در نابودی این جریان افراطی و ضد اسلامی  جزم می‌کند و با نابودی آن، اوضاع به نفع افغانستان و مسلمانان و حتی جهانیان رقم می‌خورد و آنکه متضرر می‌گردد، درهرصورت داعش و حامیان مادی و معنوی آن‌هاست.

علیرضا سهلانی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.