سوگواره «خواهر خورشید»-آستانمقدس حضرت معصومه سلام الله علیها
دوشنبه, 08/24/1400 - 21:05
تعداد بازدید:
20
در آئین سوگواره «خواهر خورشید» مطرح شد؛

کنش‌های اصیل تمدنی ریشه در امام شناسی دارد | شهادت حضرت معصومه یک واقعیت مسلم تاریخی است

کارشناس علوم معارفی با اشاره به مواجهه خفقان آمیز اصحاب سقیفه اشاره و آن را خلاف عرف تمدنی دانست و گفت: تابعیت شیعیان قم از امیرالمومنین تنها عامل مواجهه اصیل قم با بانوی کرامت بود.

ارسال توسط : مشکات

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط،شامگاه امروز(دوشنبه 24 آبان 1400) آئین سوگواره «خواهر خورشید»در شبستان نجمه خاتون(سلام الله علیها) آستان مقدس بانوی کرامت با حضور دانشجویان بسیجی دانشگاه قم برگزار شد.

سید حسین مؤمنی که سخنران این مراسم بود حضرت معصومه سلام الله علیها را فاطمه ثانی تاریخ شیعه توصیف کرد و گفت:حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) مانند حضرت زهرا(سلام الله علیها) به دلیل دفاع از ولایت و امام عصر خویش در جوانی توسط دشمنان نفوذی به شهادت رسیدند.

مؤمنی جریان ولایت عهدی که از سوی مامون طراحی شده بود را فتنه مشابه فتنه سقیفه عنوان کرد و گفت:هجرت بانوی کرامت قیامی مردمی را برای صیانت از جان امام رضا (علیه‌السلام) طراحی کرد.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه امام صادق (علیه‌السلام) شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها را برای بهشتی شدن تمام شیعیان و ورود آن‌ها به بهشت کافی می دانند، گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها کلید واژه شناخت اهل بیت علیه اسلام است.

مؤمنی شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها را امری قطعی در تاریخ اسلام توصیف کرد و ابراز داشت:اهل قم بر خلاف مردم مدینه حرمت بانوی کرامت و مهمان خویش را گرامی داشتند و زمانی که متوجه ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم شدند کیلومترها قبل از شهر به استقبال بانوی کرامت رفتند.

وی افزود: اشعریون قم برای اینکه حرمت حضرت معصومه سلام الله علیها حفظ شود خود در ابتدای کوچه به انتظار نشسته و دختران و همسران خود را برای عیادت و پرستاری از حضرت معصومه سلام الله علیها به بیت النور می فرستادند و حتی زمانی که متوجه شدند حضرت معصومه سلام الله علیها درآستانه شهادت است؛ باز دست از درمان حضرت برنداشتند و حرمت مهمان خود را خوش داشتند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مواجهه مدینه با حضرت زهرا سلام الله علیها، اظهار داشت: مردم مدینه نه تنها حرمت دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را نگه نداشتند بلکه با وجود اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله به آن‌ها فرموده بودند که فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد مرا آزرده است و هرکس مرا آزار دهد و ناراحت کند خدا را آزرده است؛ با وجود این سقیفه نشینان حضرت فاطمه سلام الله علیها را پهلو شکستند، درب خانه آتش زدند و به بانو سیلی زدند.

وی ادامه داد: حتی مردم مدینه زمانی که متوجه شدند حضرت زهرا سلام الله علیها در بستر شهادت است و چیزی به پایان عمر ایشان نمانده نه تنها برای ایشان طبیب نبردند؛ بلکه حتی بانو را عیادت نکردند و در این زمان حضرت زینب سلام الله علیها که چهار سال بیشتر نداشت از مادر پرستاری کرد و درد شهادت و بیماری مادر را به جان خرید؛ در حالی که دختربچه ای به این سن به یقین نمی‌تواند از مادری پرستاری کند.

مؤمنی به مواجهه خفقان آمیز اصحاب سقیفه اشاره و آن را خلاف عرف تمدنی دانست و گفت: آرزوی تاریخ این است که مردم مدینه مهمان‌نوازی را از مردم قم می آموختند و مانند مردم قم فاطمه زمان خود را حرمت نمی شکستند؛ بلکه حرمت نگه می داشتند و علت این حرمت نشناسی مردم مدینه این بود که علی شناس نبودند؛ در حالی که مردم قم چون شیعه امیر المومنین و امام شناس بودند حرمت فاطمه عصر خود را به خوبی حفظ کردند و جواز بهشت را برای خود و برای تمامی شیعیان با شفاعت بانوی کرامت به دست آوردند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
About text formats