پایگاه شناختی رسانه‌ای مبسوط
مبسوط قلمی برای شناخت، رشد و آرامش پایدار
مقدرات یک واژه قانونی | اصلاحات ماهیتی قانون، اولویت اول جریان نفوذ
دسته بندی ها: اجتماعی , نویسنده: فاطمه قاسمی تاریخ ارسال: 1398/06/31 - 14:33 2 نظر 29 بازدید

نفوذ، اگر تشکیلات استعمار با تمدنی از جنس اندیشه مواجه شود برای تضمین بقای خود به تغییر ماهیتی ساختارهای تمدنی ملت هدف خود دست خواهد زد.

تمدن دوران پیش از بعثت رسول اکرم (ص) با چنین چالشی مواجه شد، چالشی که روزهای سختی را پیش ملت‌های بلاد عرب گذاشت و تمدن ابراهیمی آن عصر را با انحطاط مطلق مواجه کرد!

به گزارش مبسوط، تمدن اعراب از مدل حکومتی فدرالِ پیوسته برای هدایت و تنظیم منابع و موقعیت‌های قبیله‌ای و هدایت ملت‌های خود بهره می‌گرفت؛ بزرگ قبایل چنین حاکمیتی که مبتنی بر میزان دانش مدیریت و هوش راهبردی نیاز قبیله انتخاب می‌شد.

یک قبیله که متشکل از روستاهای بزرگ و شهرهای مشهور با معماری‌ها و فناوری‌های قوی بود، چنین ساختاری که با اسم قبیله شناخته می‌شد، نیازمند هدایت هوشمندانه برای بقای منابع و تضمین آینده منافع قبیله بود، بر این مدار قبایل الگوی انتصابی را برای انتخاب رئیس قبایل انتخاب کرده بودند.

در این الگو بزرگان و صاحبان اندیشه که از تجارب خوبی نیز بهره‌مند بودند (عمدتاً ریش‌سفیدان عالم هر قبیله) در قالب شورا به انتخاب فردی می‌رسیدند که بتواند با درایت و هوشمندی آینده قبیله را ترسیم مشی کند.

باید توجه داشت که در چنین عصری ایرانیان نیز از تمدنی ویژه در الگوی راهبری ملت و اقوام تحت اشراف تمدن خود برخوردار بودند، این در حالی است که روم سنگ بنای تمدنی خود را مبتنی بر معماری‌های پولادین نظامی طراحی کرده بود.

یهود در چنین عصری از اقوام خودمختار به‌حساب می‌آمد که زمین و سرزمینی برای حاکمیت مستقل خود انتخاب نکرده بود، آن‌ها برای تحقق هدف آرمانی خود هیچ پایگاه رسمی به‌جز قلعه‌های مشهور یهودی انتخاب نمی‌کردند، چنین اقدامی در حقیقت برای تغییر ملیت پیامبر آخرالزمان بود.

هنوز یک قرن تمام به ظهور پیامبر آخرالزمان مانده بود که یهود محور اعتقادی مسیحیت را به نفع افکار خود تحریف کرده بود و برای تحقق آخرین هدف خود به بلاد عربی آمده تا ملیت‌گرایی را از ذوات ایمانی آخرین دین آسمانی کند.

شیوه نفوذ یهود در بدنه قوی‌ترین الگوی حاکمیتی در مثلث تمدنی آن عصر از نفوذ در بدنه شورای هدایتی رؤسای قبایل آغاز شد! از جایی که رؤسای قبایل برای دست‌یابی به ریاست قبیله، علاوه بر دانش راهبردی و هدایتی می‌بایست از تمکن مالی نیز برخوردار می‌بودند!

تمکن مالی الگویی از قانون‌گذاری بود که با بازآرایی یک عهد نزد اذهان عمومی (شایسته محوری انتخاب رئیس قبیله) به الگوی جدید رئیس قبیله (تمکن گرایی ریاستی قبیله) مشروعیت عقلی می‌بخشید و صاحبان اندیشه حاضر در قبیله نیز برای تثبیت این قانون به قلم‌فرسایی مشغول شدند! بر این اساس هرگونه مقاومت فکری در برابر این قانون نوعی جاه‌طلبی و قانون‌شکنی تلقی می‌شد و این‌چنین بود فساد برای اولین بار به بدنه اندیشه حاکمیتی در قالب سنت‌گریزی ثابت شد.

مردم در عهد نوین قانونی حقیقت قانون را با وجیهه قانونی (ثروت گرایی اثبات حقانیت- تشخص بی‌اعتباری که ارزش جدیدی گرفته باشد) و شخصیت‌های اجتماعی می‌شناختند و این‌چنین بود که همین شخصیت‌های اعتباری انحراف تمدنی را در کالبد وضع قانون ایجاد و مسیر تمدن عرب را با انحطاط و نیستی مطلق مواجه کردند.

فاطمه قاسمی

جاهلیت مقاومت نفوذ
نظرات

دکتر سعیدی در تاریخ 1398/06/31 - 15:02 گفته:
آیا انتخاب رئیس قبیله موروثی نبود؟ نظیر آنچه در شیوخ اطراف خلیج فارس مشاهده می شود در مورد نفوذ یهود در بدنه حاکمیت اعراب جاهلیت آیا مستندی موجد است با بر اساس رفتار فعلی یهود قضاوت و تعمیم به تاریخ داده می شود؟
پاسخ فاطمه:

سلام و احترام

مبحث موروثی بودن عموما در اسناد پس از ظهور اسلام در قبایل دیده شده این در حالی است که این شیوه پس از فتح ایران در اعراب رایج شد.

(هنوز در این مورد مطالعات تحریریه در حال بروز رسانی است)

البته در مورد نفوذ یهود در بدنه تمدن عرب اسناد موجود است؛ با این حال مبسوط در طول یک ماه آتی اسناد و  تحلیل های دقیق این مساله را در قالب یک صفحه رسمی با موضوع جاهلیت منتشر خواهد کرد.

(انشاالله)

 


صادق در تاریخ 1398/07/01 - 04:05 گفته:
سوالی که مطرح است آیا فساد امروزی که در بدنه حکومتها بسط داده شده هم از این فساد ماقبل که پایه گذار آن یهود است آمده ؟ آیا طبع موروثی بودن اینگونه قبایل خود فساد انگیز است یاطبع قدرت طبق احادیث شریفه معصومین باعث فساد شده و از همان اوایل ریش سفیدان هم بدون داشتن ثروت دچار فساد عمومی دوران خود میشدند ؟ و مهمترین نکته اینکه این نفوذ یهود در دوران معاصر و نوین چگونه نشان داده میشود و بهترین راه حل مقابله با فساد نوین فقط مدینه فاضله مهدویت است یا راه دیگری هم دارد ؟
پاسخ فاطمه:

سلام و احترام؛ در مورد فساد امروزی بهتر است به یک نکته مهم توجه داشته باشید که«الگوی امروزی حاکمیت ها اساسا از تجارب و دستاوردهای تاریخی بشر قوام گرفته و اسناد زیادی برای این مهم وجود دارد»

بنابرین در پیج رسمی حاکمیت و تجربه دقیق تر به این موضوع خواهیم پرداخت؛ با این حال اولویت انتشار مطلب بعدی را نیز بر همین محور تدارک خواهیم دید.

بحث فساد آوری قدرت که در احادیث شریف ثقلین نیز به آن اشاره شده است در همین منطق اندیشه ای از حوزه اندیشه ایمانی گنجیده شده است که به مرور به بررسی آن توجه ویژه خواهد شد.

مهترین اشاره شما نیز موضوع نفوذ یهود در عصر حاضر است که مقدمتا عرض می کنیم این نفوذ در ابعاد، اشکال و مدلی که از سوی برخی از صاحب نظران این حوزه برای دانشجویان و جوانان تبیین شده است نیست بلکه وجوه خاصی دارد که مبسوط به تفصیل به آن خواهد پرداخت.

با احترام فراوان.

مبسوط


نظر بدهید