پایگاه شناختی رسانه‌ای مبسوط
مبسوط قلمی برای شناخت، رشد و آرامش پایدار
خودپرستی یا فرهنگ مدلیسم! | سلبریتی ها قلاده یاران نفوذ
دسته بندی ها: سیاسی , نویسنده: محمد جعفری تاریخ ارسال: 1398/07/17 - 14:00 0 نظر 21 بازدید

نوح نبی‌الله در چنین تصویری از تاریخ تمدن برای رسالتی بزرگ انتخاب شد، رسالتی که تا آن نقطه از تاریخ، بشریت هنوز الگوی مواجهه با چنین اسلوب انحرافی را تجربه نکرده بود, آغاز رسالت نوح نبی‌الله همراه با عصرِ تجلی صنعت و مدرنیته بود، معماری‌های چشم‌نواز، عمارت ها و آسمان‌خراش‌ها، قلعه‌های پولادین و صنایع مدرن طراحی و تولید انواع ابزارهای صنعتی و ابر صنعتی, سبک زندگی بشر را مستعد عدول از منطق و الگوی پیشرفت کرد! بشر روزگار نوح خود را مبرا از نیاز به هدایت می‌دانست! تفکری که از سوی جریان نفوذ در دل آنان کاشته شد و تمدن آن روز را محیای «خودپرستی» کرد, آداب و مدل شبه مدرن خودپرستی, انحرافی نامحسوس که در رگه‌های کوچک اجتماعی همچون نظام خانواده نفوذ کرد و سبک زندگی را با آداب مدلیسم آشنا ساخت! آن‌قدر به درخواست‌های نفسی در جامعه انسانی آن روزگار پاسخ مثبت داده شد که دیگر مردان به حدود زنان خود قانع نبودند!

به گزارش مبسوط، انحراف، نفوذ و فساد از مفاهیمی است که الگوی مواجهه با آن در کالبد مقدر کلمات ساده و بی‌آلایشِ آموزه‌های عقلی و اخلاقی گنجیده شده است؛ آموزه‌هایی از جنس نفس شناسی که شاید این روزها کمتر در مناسک ایدئولوژیک و تحلیل رفتارهای شناختی علوم اجتماعی دیده می‌شود, واقعیتی که باعث شده سطح مفاهیم تحلیل‌های اجتماعی با عمق سانتی‌متری و وسعت اقیانوسی تغییر ساختاری را تجربه کند!

نفس را نباید محدود به اسالیب شهوات نفسی و اُنسی تحلیل کرد، نباید نفس را با واژگان فردی همچون اسالیب عرفی در حوزه‌های اصلاحی (خودسازی صرف حوزه اخلاق) با عنوان تهذیب فردی تشریح کرد، نفس در حقیقت منطق فردی و اجتماعی یک تمدن است، نفس درواقع منطق مستقل تمدنی نیست! بلکه منطقی است که چهارچوب کنش‌های فردی و اجتماعی خود را از عقل عُرفی دریافت می‌کند، بر این مدار اگر عقل اجتماعی در یک تمدن در تورهای استعماری و طراحی‌های سلطه گرای نظام‌های استکباری گرفتار شود منطق عرفی آماده دریافت زمینه‌های انحرافی در آداب اجتماعی خواهد شد و نفس به میدان‌هایی غیر از شأنیت حقیقی خود راه می‌یابد تا جایی که اربابان نفوذ منطق نفسی را برای ملت‌ها به‌عنوان منطق معیار و عُرف عقلایی تعریف می‌کنند.

نفس اجتماعی در عصر نوح نبی‌الله متناسب با گزاره‌های شبه مدرن حوزه صنعت گرفتار برخی از مبادی انحراف شده بود، مبادی که از سوی برخی از اربابان زرشناس عصر او دنبال می‌شد، معرفی اسطوره‌های صنعت و هنر از مدل‌های عصر نوح, سلبریتی هایی ساخت که بدون علم و متکی بر شأنیت دانش و جایگاه اعتباری اجتماع خود بایسته‌های مهم‌ترین گذرگاه‌های عقل اجتماعی را ترسیم می‌کردند! این رویداد آن‌قدر به عمق اعتقادی و اعتبار شناسی جامعه عصر نوح رسوخ کرد که همه گذارهای مدرن نمای جاهلیت از همه جایگاه‌های اجتماعی عقل بدلی نفسی ساخت و نفس‌پرستی به اعلای کنش‌های اجتماعی رسید!

امنیت اجتماعی به کمترین حد ممکن خود رسید؛ زنان که هرروزه خود را با مدل‌های مدرن می‌آراستند سروری کاذب اجتماعی خود را بهانه‌ای برای تلبیس مطامع عریان گرای خود کردند!

الهه‌ها در کالبدهایی که تصاویر زنان را بر پیکره سنگ‌ها تراشیده بودند, جایگاه کاذب اجتماعی زن را از او ربود! زن که پایگاه حقیقی اجتماعی خود (خانواده) را ازدست‌داده بود برای اولین بار با تحقیری بزرگ مواجه شد, تحقیری که باعث می‌شد مردان برای تضمین و تأمین مرکب سرکش نفسی خود رو به هم‌جنس‌گرایی آورده و زنان را وادار به یک خود تحریفی تاریخی کنند!

دوران نوح نبی‌الله شبیه‌ترین دوران تاریخی بشر به روزگار امروز است؛ نفوذ همه اعتبارات و عظمت صنعت را در یک رفتار نرم محیای طراحی استبدادی کرده بود و طاغوت از دل بیابان‌هایی سر برآورد که در آن آبی برای حیات عقل نبود!

نوح نبی‌الله 950 سال تمام را به تبلیغ و ترویج مفاهیم عقلی شریعت پرداخت؛ استدلال‌هایی در نظام تبلیغی او نهفته بود که نسل‌ها را وادار می‌ساخت به فرزندان خود بیاموزند که نباید در هیچ شرایطی سخنان او را بشنوند؛ این در حالی بود که عدول از عقل در 9 قرن به‌سوی نفس اساس منطق و گزاره‌های آن را با تعصب گره بزند؛ گره کوری که دیگر راهی برای نجات ملت‌های دربند آن نبود!

محمد جعفری

پایان‌بخش دوم

بخش سوم این یادداشت چگونگی نفوذ تمدنی دوران نوح نبی‌الله تصویر و درنتیجه گیری پایانی آن برخی از مصادیق اجتماعی جریان نفوذ بررسی خواهد شد.

با ما همراه باشید...

 

نفوذ نوح نبی الله زن و خانواده خود پرستی
نظر بدهید