مبسوط،خبرگزاری برنا: سالها است که بین مردم، مسئولین و رسانهها بحث مافیایی خودرو مطرح میشود. #مافیا اجازه واردات و رقابت را نمیدهند هیچگاه نامی برده نشده است که چه کسانی هستند این مافیا. اگر امکانپذیر است شما به عنوان ریاست مجلس و نهاد نظارتی حاکمیت نام این مافیا را اعلام کنید و بفرمائید مجلس قرار است چه اقداماتی برای حذف این مافیا انجام دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمیخواهم بگویم خودرو مافیا دارد یا ندارد، ولی در نوع سیاستگذاریهای ما در خودرو اشتباه کردهایم و این وسط دلالها منفعتش را میبرند و امروز با فروش #خودرو لاتاری میگذاریم که معلوم هم نیست چه کسانی برنده میشوند و این اشکالات به دلیل نبود رقابت است.
قالیباف افزود: اگر به تولید هم بیش از اندازه رانت بدهیم، خودمان با دست خودمان آن را از بین میبریم. تولید باید درونزا باشد. از مدیریت تا سرمایه و بازار همگی در موفقیت کالا و بازار آن مؤثر است و ما رقابت را در کشور در حوزه خودرو از بین بردهایم.
رئیس #مجلس_شورای_اسلامی بیان کرد: من فرمانده نیروی انتظامی بودم و پژو ۱۳,۵۰۰ هزار #تومان بود و بنزی که من آوردم با نرخ ارز ۷۰۰ تومان تحویل در #بندرعباس بدون تعرفه ۱۵ میلیون تومان بود. به نظر شما من برای پلیس باید ماشین ۱۵ میلیونی بنز را انتخاب میکردم یا ۱۳.۵ ملیون تومانی پژو را؟ حال که میخواهیم از خودروی داخلی حمایت کنیم #تعرفه به خودروی خارجی میبندیم تا تولید داخلی رشد کند ولی وقتی این تعرفه ما موقت نیست، مشروط نیست و کاهنده نیست، نتیجه این میشود که در ۶۰-۷۰ سال گذشته این وضع خودرو کشور ما میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به صورت تخصصی میگویم ما خودروساز نیستیم، خاطرنشان کرد: ما حداکثر مجموعه ساز هستیم و امروز اگر یک پلتفرم خودرو بخواهد آماده و اجرا شود، ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه طراحی آن است و در ۱۰ سال باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ داشته باشد تا بتواند خودرو و پلتفرم سوددهی داشته باشد. ما به جای اینکه تعرفهها را کاهنده کنیم، همیشه بالا میبریم در حالی که باید از خودروساز بپرسیم در ازای این تعرفه چه زمانی تحول انجام خواهی داد؟ الان تعرفه ۴۰۰ درصد میگذاریم در حالی که این تعرفه باید طی ۱۵ سال کاهش یابد تا اگر #خودروساز حرکتی نکرد ظلم به مردم نشود.
وی با بیان اینکه نگوییم مافیا و بگوییم ما در سیاست گذار درست عمل نکردهایم اظهار داشت: من در مجلس اصرار کردم واردات خودرو اجرایی شود و دیدیم که چه مخالفتهایی با شأن شد. روند فعلی حمایت از خودروسازی نیست بلکه خودروسازی کشور را عقب میاندازد و اینطور میشود که قطعه وارد میکنند و سرهم میکنند و وقتی میخواهیم خودرو وارد کنیم میگویند ارزی برای واردات نداریم ولی سوال پیش میآید که چطور در سال ۱۴۰۲ میلیارد دلار هزینه واردات قطعه با قیمتهای گران میکنید آن موقع دلار هست ولی برای خرید خودرو دلار نیست؟
قالیباف با بیان اینکه حرف من این نیست که افراد قابل در طراحی خودرو و افرادی دارای طرح برای تحول در خودرو نداریم، گفت: میدانم که چنین قابلیتی وجود دارد و نوع مدیریت ما کار را به اینجا رسانده و ما مصمم هستیم که طبق محاصبهای که شده، تعرفهها کاهش یابد و #مجلس تعرفه ۶۰ درصدی را برای واردات خودرو تصویب کرده است.