اروپا به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران
1401/07/25 در 18:02 ب.ظ
تعداد بازدید:
به‌نام حقوق بشر به کام اغتشاشگران؛

اروپا به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران

مبسوط | وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی درحالی به‌ بهانه مسائل حقوق بشری درصدد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستند که مقام های کشورمان نسبت به تبعات هرگونه رفتار مداخله گرایانه خارجی هشدار داده است.

ارسال توسط : زهرا عسگری

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط، بیش از یک سال و نیم از جلسه نمایشی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درخصوص حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه و جنایاتی که منجر به شهادت ۲۳۰ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شد می‌گذرد.
دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی پس از ساعت‌ها بحث و بررسی در چارچوب یک جلسه اضطراری، حتی بر سر صدور یک بیانیه مشترک توافق نکرده و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ناچار مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد تا ارزیابی خود را از برآیند جلسه ارائه کند. 
او بدون محکومیت جنایات ددمنشانه صهیونیست‌ها خواستار برقراری آتش‌بس شد و به بیان این جمله بسنده کرد که «اولویت با توقف خشونت‌ها و اجرای آتش بس است»
اما امروز بورل با ژست دفاع از حقوق بشر در ایران، از بسته تحریمی جدید علیه کشورمان در حمایت از حوادث اخیر خبر داد که در دست بررسی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا قرار دارد. او در آستانه نشست شورای وزیران ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ها در جلسه امروز تصویب شود.
بورل ادعا کرد: این بسته تحریمی (از قبل) مورد بحث قرار گرفته و آماده شده است و اطمینان دارم که امروز تصویب می‌شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ادعای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین نیز گفت که این موضوع در جلسه امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی عنوان کرد: ما به دنبال شواهد محکمی در این زمینه خواهیم بود که ایران با قوی‌ترین لحن ممکن آن را رد کرده است.
وزیر امور خارجه فنلاند نیز ادعای نخ‌نمای نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران را تکرار کرد.« پکا هاویستو» که جمعه گذشته در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان ابعاد اغتشاشات اخیر قرار گرفت، صبح دوشنبه ادعا کرد: ما بشدت نگران خشونت‌ علیه اعتراضات مسالمت آمیز در ایران هستیم و امیدوارم امروز وزرا مراتب همبستگی خود را با آن‌هایی که به طور مسالمت آمیز در ایران اعتراض و از حقوق مدنی خود دفاع می‌کنند، ابراز کنند.
وی افزود که اروپایی‌ها برای تحریم کسانی که به ادعای او جرائمی را علیه مردم ایران مرتکب شده‌اند آماده است.  این مقام فنلاندی درباره ادعای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین نیز مدعی شد: قویا حمایت نظامی ایران از روسیه را در قالب ارسال پهپاد محکوم می‌کنیم.
در همین پیوند وزیر امور خارجه لوگزامبورگ بحث تحریم‌ها را فراتر از مسائل حقوق بشری برد و از وضع تحریم‌های بیشتر در صورت دخالت ایران در جنگ اوکراین خبر داد. وی ادعا کرد که در صورت محرز شدن این ادعا «بحث محدود به تحریم چند مقام ایرانی نخواهد بود. »
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر مواضع شفاف ایران را، هم درخصوص تحولات اوکراین و هم در زمینه حوادث داخل کشور در تماس‌های تلفنی با طرف‌های اروپایی تشریح کرده است.
 حسین امیرعبداللهیان جمعه گذشته به همتای فنلاندی گفت:‌ برغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچ گونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد زیرا معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می اندازد.
وی در مورد تحولات داخلی کشورمان نیز اظهار داشت: توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اکنون زنان در بخش های مختلف دانشگاهی، علمی، پزشکی، آموزشی، اداری و فناوری در حال ایفای نقش بسیار موثری می باشند.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: بخشی از اتفاقات اخیر در ایران تظاهرات مسالمت آمیز است که ما طبق قانون اساسی کشور از آن حمایت می کنیم و طرح مسالمت آمیز مطالبات مردم را حق قانونی آنان می دانیم و همواره به آن توجه کرده و پاسخ داده ایم. 
امیرعبداللهیان در عین حال افزود: اما در این میان برخی اغتشاش گران با هدایت خارجی و تحریک شبکه های تلویزیونی خارجی، اقدام به تخریب اموال عمومی و حمله به مردم و پلیس با سلاح گرم و سرد کردند که این اقدامات در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست.
وزیر امور خارجه با یادآوری حوادث داخلی آمریکا و ماجرای اشغال کنگره، خاطرنشان کرد: مدت ها اینترنت در آمریکا بر روی مردم قطع شد و حتی صفحات شخصی مجازی رییس جمهور وقت آمریکا با توجیه امنیت ملی بسته شد. آیا شورای وزیران اروپا در آن زمان ابراز نگرانی کرد؟
جمهوری اسلامی ایران طرف‌های اروپایی را به اتخاذ رویکرد عقلانی دعوت کرده و نسبت به تبعات اقدامات شتابزده هشدار داده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در کنفرانس خبری تصریح کرد که طرف‌های اروپایی «باید بدانند در مورد ایران صحبت می‌کنند، کشوری که مقتدر و مسئولیت پذیر است و کشوری است که در صورت رفتار عقلانی و منطقی می‌تواند مهم ترین شریک برای  صلح و ثبات در منطقه باشد.»
وی هشدار داد: «ما آنها را به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم اما در صورت رفتارهای مداخله گرایانه، ایران واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.» (ایرنا)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.