محورهای خطبه‌های نماز جمعه امروز
1401/07/15 در 19:17 ب.ظ
تعداد بازدید:
گذری بر سخنان ائمه ی جمعه کشور؛

محورهای خطبه‌های نماز جمعه امروز چه بود؟ | محکومیت آشوب توسط ائمه جمعه اهل سنت

مبسوط | خطیبان جمعه مراکز استان‌ها در خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره به برنامه‌ریزی گسترده دشمنان برای ایجاد ناآرامی و خدشه به اقتدار ایران قوی و محکومیت آشوب و تخریب، بر لزوم وحدت به منظور مقابله با ایده‌های پلید دشمن و رسیدگی به مشکلات و مطالبات مردمی تاکید کردند.

ارسال توسط : زهرا عسگری

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط، نماز عبادی و سیاسی جمعه امروز نیز همانند هفته‌های گذشته در سراسر کشور با حضور نمازگزاران برگزار شد که در گزارش زیر به بیان مهم‌ترین محورهای سخنان ائمه جمعه مراکز استان‌ها و نمایندگان ولی‌فقیه در خطبه‌های امروز خواهیم پرداخت.

ائمه جمعه امروز ضمن بیان راهبردهای دشمن در ایجاد آشوب و ناامنی در کشور به منظور ایجاد خدشه در اقتدار نظام اسلامی و تقابل مردم با حاکمیت، از تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروهای حافظ امنیت به ویژه پرسنل فراجا تقدیر کرده و بر اهمیت حفظ وحدت و بیان مطالبات در فضای به دور از تنش تاکید کردند

 

تهران| صدیقی: ایران قوی و مستقل برای دشمنان قابل تحمل نیست/ تیر دشمن برای بدنام کردن جوانان به هدف نخورد

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: مسئله اصلی در حوادث اخیر این است که دنیای سلطه و استکبار، جنگ آشتی‌ناپذیر با حق و عدالت و دین خدا دارند و از روزی که در این سرزمین پرچم دین بالا رفته است، دنیای سلطه ناسازگاری، توطئه، خیانت و جنایت را سرلوحه کار خود قرار داده است و در این 43 سال روزی نبوده که دشمن در دشمنی خودش کم بگذارد.

کاظم صدیقی افزود: حادثه اخیر حاکی از توطئه وسیع تدارک دیده شده از جانب آمریکا بود. همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند فرمان این آشوب و فتنه به دست رئیس‌جمهور آمریکا، صهیونیست و قدرت‌های وابسته به آن‌ها بوده است. مسئله اصلی این است که دشمن ما آمریکا، استکبار جهانی و سلطه است، این‌ها ظلمت هستند و با نور نمی‌سازند.

وی تأکید کرد: اگر جمهوری ما اسلامی هم نبود، باز هم دشمنان ما از ایران قوی، مقتدر و مستقل حذر داشته و دارند و قوی بودن ایران برای آن‌ها قابل تحمل نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دلایلی که ثابت می‌کند حوادث اخیر، موضوعی داخلی نبوده است، گفت: عده قلیلی در هر شهر راه افتادند و متن مردم با آن‌ها همراه نشدند، لذا این‌ها از این انزوا در متن جامعه اسلامی عصبانی شدند، آمادگی این جمع نشان می‌دهد این موضوع داخلی نبوده و از خارج از کشور نشأت می‌گرفته است.

صدیقی افزود: نمی‌شود یک گروهی در همه شهرها و استان‌ها با سبک مشخصی به میدان بیایند، خرابکاری کنند و این‌طور برای جنایات و قصاوت‌های مختلف از جمله چاقوکشی، قمه‌کشی، قرآن‌سوزی و مسجدسوزی آماده باشند؛ روشن است که این‌ها آموزش دیده‌اند و آمادگی قبلی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه آشوب‌ها از خارج کشور حمایت و هدایت می‌شد، تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهور پلید آمریکا و مقامات آمریکایی به صراحت اعلام حمایت کردند و کمک همه‌جانبه‌ای صورت دادند و همچنین کشورهای اروپایی همچون انگلیس با این‌ها همصدا بودند تا آشوب‌ها را تشدید کنند. یکی از مقامات سیاسی آمریکا به صراحت این آشوب را به دیوار برلین تشبیه کرد، یعنی همانگونه که آلمان شرقی با فرو ریختن دیوار برلین از بین رفت، اینجا هم این آخرین قدم است و نظام فرو خواهد ریخت.

 

اردبیل| فرمایشات رهبری فصل الخطاب است/ متولیان امنیت در هر کشوری جایگاهی ویژه دارند

سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهارکرد: سخنرانی غراء مقام معظم رهبری از جامع‌ترین خطبه‌ها در یک زمان حساس است هم به مطالبه به حق توجه داشت و هم دشمن را کاملاً مایوس ساخت و هم حرمت اقشار خاص را رعایت کرد و هم سوژه‌ای به دست دشمنان غدار و امپراطوری رسانه‌ای دشمن نداد خطبه تماماً ظهور اقتدار بود و ذره‌ای انفعال در آن به چشم نمی‌خورد.

 عاملی ضمن قدردانی از قوه قضائیه و نیروی انتظامی تصریح کرد: از دستگاه قضایی کشور و نیروی انتظامی قلباً و صمیمانه تشکر می‌کنیم که جمع عمده دستگیر شدگان در حوادث اخیر را آزاد کردند ما همه یک خانواده را تشکیل می‌دهیم و راضی نیستیم هیچ یک از این اعضاء گرفتاری داشته باشد از آزادشدگان نیز انتظار است که جز مصالح کشور عزیز در نظر نداشته باشند و کانال‌های خارجی و سایت‌های معاند را امین خود و امین کشور و ملت ندانند.

وی در بخش‌های دیگر از خطبه‌ها ضمن قدردانی از سخنان وزیر دفاع جمهوری آذربایجان افزود: از وزیر دفاع آذربایجان قلباً تشکر می‌کنم که این هفته در تماس با سردار باقری گفته است هیچ چشم داشتی به خاک ارمنستان نداشته و قصد عملیات نظامی برای تصرف خاک ارمنستان را نداریم مشکلات ارمنستان و آذربایجان با گفتگو و دوستی قابل حل است در این سخن عقلانیت موج می‌زند.

امام جمعه اردبیل در پایان افزود: این روزها آمریکا و انگلیس با عصبانیت تمام ایران را تهدید می‌کنند که چرا ناآرامی‌ها را مهار کردید؟ جیغ بنفش آن‌ها در این خصوص همه را به تعجب وا داشته است همه خیال می‌کنند که عصبانیت آنها واقعاً از مهار ناآرامی است ولی موضوع مطلب دیگری است در ناآرامی‌های اخیر نیروهای رهبری کننده بسیار مهم آن‌ها که دوره‌های بسیار حساس در مراکزصهیونیستی و آمریکایی گذرانده بودند دستگیر شدند جمعی از کارمندان سفارتخانه‌های اروپایی نیز جزو دستگیرشدگان هستند.

 

خراسان رضوی| علم‌الهدی: حجاب، بهانه دشمن برای تقابل با ایران قوی است/ قدرت استکبار همچون یخی در حال آب شدن است

 سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته در مورد حوادث اخیر، بیانات ارزشمند و سازنده مقام معظم رهبری در دو سه روز اخیر فصل کامل بود؛ یعنی کاملاً مسئله روشن شد و برای هیچ‌کس هم هیچ‌گونه تردیدی باقی نماند. رهبری این حرکات ناهنجار اغتشاشگران وابسته به دشمن را به یک اصل و فرع تقسیم کردند. هم اصل را بیان کردند و هم ابزاری که دشمن به‌عنوان فرعی برای اجرای این اصل انتخاب کرده بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه فوت یک دختر جوان و مسائلی همچون موضوع حجاب، ابزاری بود تا دشمن برای تحقق مقصد اصلی خود یعنی موضع‌گیری در برابر «ایران قوی» تلاش کند، خاطرنشان کرد: موضوعی که دشمن نمی‌توانست تحمل کند، یک ایران مقتدر است که در عرصه‌های بین‌المللی حرف اول را در منطقه می‌زند و اخیراً با شرکت در پیمان‌های مختلف جهانی و بین‌المللی، وارد عرصه‌ای شده که دیگر هیچ برخوردی در تقابل با این ایران قوی اثرگذار نیست.

علم الهدی ادامه داد: هم‌اکنون این ملت برخاسته، همچون یخی که آب می‌شود، قدرت استکباری دشمن را آب می‌کنند و از بین می‌برند. در این شرایط، وقتی ایران آن‌چنانی به ایران این‌چنینی تبدیل شود، بدیهی است که این مسئله برای دشمن قابل‌پذیرش نیست ولذا به عناوین مختلف در جهت ازبین بردن قدرت و صلابت این کشور تلاش می‌کند.

وی تأکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مشکل این است که یک عده از خواص ما بی‌بصیرت هستند، ردپای دشمن را نمی‌بینند و مسائل را طوری تفسیر می‌کنند که این آشوب‎ها فقط به خاطر مشکلات فرهنگی و ایجاد دوقطبی در جامعه است.

 

آذربایجان شرقی| رمزگشایی از فتنه‌ها/ اتاق فکر دشمن اتحاد مردمی را نشانه رفته است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی فاضل هیدجی به فتنه زاهدان و سایر فتنه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این فتنه را نیز همانند سایر فتنه‌ها محکوم می‌کنیم زیرا دشمن یک روز با حجاب، یک روز با چیز دیگر سعی دارد تا مردم را از هم دور کند. 

امام جمعه موقت تبریز گفت: فلسفه امر به معروف، دخالت نیست بلکه ایجاد برادری است یعنی اگر کسی عقب مانده است او را نزدیکتر کنید، دست کسی که افتاده را بگیرید. 

خطیب موقت جمعه تبریز به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اشاره کرد و گفت: ایشان تاکید کردند که موازین دینی را از مجرای اصلی دریافت کنید؛ خود قرآن کریم آزادی را گفته است ولی آیا معنی آزادی قرآن و اسلام با آزادی تحریف شده یکی است؟ 

 

کردستان| جنایات دشمنان علیه قوم «کرد» برای جوانان بازگو شود/ کردها هیچ وقت دنبال ناامنی نبوده‌اند

ماموستا فایق رستمی اذعان کرد: هیچ وقت ملت کرد به دنبال ناامنی کشور نبوده و نیستند و دشمنان بدانند این بار نیز در محاسبات خود به جایی نمی‌رسند و بازهم شکست می‌خورند.

امام جمعه سنندج به قتل عام 25 نفر در یک مسجد و 30 کودک در مهدکودکی در یکی از کشورها اشاره کرد و گفت: چرا کسی به دفاع از این انسان‌های بی‌گناه دم نزد و دفاعی از سوی کسی صورت نگرفت؟

ماموستا رستمی اضافه کرد: دنیای اسلام باید به خود بیاید امروز دشمنان به صورت گسترده برای مسلمانان، ملت ایران و خاصتا مردم ولایت مدار کردستان نقشه کشیده‌اند و دنبال ایجاد ناامنی هستند.

وی با تاکید براینکه انتقاد سازنده در طول تاریخ وجود داشته است، گفت: انتقاد سازنده با تخریب و سوزاندن اموال عمومی فرق دارد، نباید اجازه دهیم سرمایه‌های ملی از بین برود.

امام جمعه سنندج افزود: همانگونه که رییس جمهور دولت مردمی عنوان کرد اجرای عدالت باید در همه زوایای جامعه وجود داشته باشد و همه مردم به صورت عادلانه از امکانات بهره‌مند شوند.

 

هرمزگان| امام جمعه اهل‌سنت بندرلنگه: هفته وحدت صحنه انسجام ملت ایران است

شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندرلنگه گفت: پیامبر در رحمت برای زنان مصداق دفاع کامل و تمام از حقوق زنان را داشت و در رحمت یتیمان و کودکان توجه ویژه ای به کودکان داشت و آنها را در آغوش می گرفت و می بوسید؛ رحمت او نه فقط برای اصحاب بلکه برای همه مسلمانان و برای همه عرب و برای تمام عالم و همه مخلوقات بود.

امام جمعه اهل سنت بندرلنگه با اشاره به این که وجود رسول خدا سراسر محبت و مودت بود، تاکید کرد: هفته وحدت هفته گردهم آمدن از سر همدلی و اتحاد و برادری است و باید تصویر واقعی انسجام و همدلی در جامعه باشیم.

وی با تبریک هفته نیروی انتظامی، از این نیرو به عنوان عاملی بازدارنده در برابر اوباش و برهم زنندگان نظم عمومی یاد کرد.

 

قم| اعرافی: دشمنان خواب تجزیه ایران را به گور می‌برند

امام جمعه قم با بیان اینکه در این امت و ملت و انقلاب بشارت‌ها و خبرهایی وجود داشته است که آنها در مقابله با این آرمان ها بسیج شده‌اند، اظهار کرد: در حادثه اخیر شاهد برنامه‌ریزی گسترده بودیم و امری را بهانه کردند تا اقتدار کشور را تهدید کنند.

وی با تأکید بر تفکیک بین نقد و تخریب گفت: باید بشنویم، اشکالاتی که در برخی جاها وجود دارد را اصلاح کنیم همچنین تعامل با جوان و نوجوان را وظیفه خود بدانیم اما این بردباری، شنیدن، اصلاح و تلاش به معنای این نیست که در مقابل تخریب و تهدید منافع ملی کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه هوشیاری حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، رسانه، جبران مواضع غلط و پذیرش مسئولیت از همه ما انتظار می‌رود، ادامه داد: وحدت و یک‌پارچگی ایران و عدم تجزیه یک وجب از خاک ایران امری قطعی است که کوتاهی در مقابل آن نباید بشود.

خطیب جمعه قم با تأکید بر اینکه ایران ما یکپارچه است و یک هویت دارد و هشت سال تلاش کردیم که ایران اسلامی و ام القرای اسلام مقتدر بماند، گفت: نغمه‌های شیطانی ناچیزی که در برخی از جاها شنیده می‌شود که قابل قبول نیست و نغمه‌های شوم هرگز خریدار نخواهند داشت.

 

آذربایجان غربی| ملت کرد همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده است/لزوم وحدت بین شیعه و سنی

ماموستا کلشی‌نژاد گفت: بی‌تردید آنهایی که محبت پیامبر(ص) را در دل دارند به دنبال ایجاد اتحاد و امنیت در جامعه هستند و علاقه ندارند که این اتحاد ار بین برود و در راستای اعتلای این ارزش‌ها قدم برمی‌دارند.

وی در ادامه با اشاره به سخنرانی اخیر امام خامنه‌ای در دانشکده افسری اظهار داشت: ایشان در آن سخنرانی فرمودند که نباید فریب دشمن را خورد چون در قضیه ناآرامی‌های اخیر، قضیه عدالت و دفاع از حق و حقوق کسی در کار نبود بلکه موضوعی بود که کفار به آن دامن زده و در این راستا نیز برخی نوجوانان و جوانان دانسته یا ندانسته در زمین دشمن بازی کردند.

امام جمعه اهل‌سنت ارومیه با اشاره به اینکه ملت کرد همیشه از بدو ورود اسلام به جامعه جهانی، از اسلام و قرآن دفاع کرده و هیچ‌گاه هنجارشکن نبوده است افزود: در این راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی از عنوان «کرد پیشرفته و متمدن» یاد کردند چون آنان در تشکیل نظام اسلامی پایکار بودند.

 

سیستان و بلوچستان| لزوم رعایت عدالت، انصاف و تدبیر در بررسی جامع حادثه زاهدان

 مصطفی محامی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مصلای قدس زاهدان اظهار کرد: دشمن منتظر استفاده از هر فرصت برای ضربه زدن به وحدت و امنیت جامعه است و لذا هر اقدامی برای اغتشاش و آشوب گری و تخریب که خواست دشمن است، کمک به دشمن است و قویا محکوم است.

وی افزود: باید برخورد بازدارنده صورت گیرد و هزینه تخلف سنگین باشد،ضمن اینکه تبیین صحیح و اطلاع رسانی دقیق و صادقانه با رعایت انصاف از این حادثه باید صورت گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: جمعه گذشته در زاهدان حوادث ناگواری رخ داد و همه ما را عزادار کرد و خسارتهای مادی و معنوی فراوانی را در پی داشت که مهمترین خسارتهای معنوی آن از دست دادن نیروهای امنیتی و فرزندان مردم بود که اگر سیره پیامبر (ص) الگوی ما باشد جامعه به اینجا نمی رسد.

وی افزود: عدالت و انصاف، عقلانیت و تدبیر در بررسی جامع و منصفانه و احقاق حق همه، هم نیروهای امنیتی و هم مردم  باید در دستور کار قرار گیرد، باید برخورد بازدارنده صورت گیرد و هزینه تخلف سنگین باشد،  تبیین صحیح و اطلاع رسانی دقیق و صادقانه با رعایت انصاف باید صورت گیرد.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: این حادثه، حادثه تلخی برای همه ما به ویژه برای جوانان و نوجوانان ما بود، دیدیم که آشوبگری چگونه نظم را بر هم می زند و چگونه این اتفاقات به ضرر استان ما که استانی محروم است رقم می خورد، استان ما بعنوان پایتخت وحدت اسلامی شناخته شده است باید تلاش کنیم این افتخار را از دست ندهیم.

 

کرمان| امام جمعه اهل تسنن ریگان: کشور برای قوم بلوچ ناموس است که آن را به بیگانه نمی‌دهیم

مولوی دلشاد نارویی امام جمعه اهل سنت شهرستان ریگان امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن محکوم‌کردن حادثه تروریستی زاهدان، اظهار کرد: در این حادثه شهید هاشمی‌نژاد از نیروی های امنیتی به شهادت رسید و بنده به خانواده این شهید تسلیت عرض می‌‌کنم.

امام جمعه اهل سنت ریگان با بیان اینکه ما بلوچ‌ها برای دفاع از کشور همیشه آماده‌ایم، افزود: کشور ما ناموس ماست و ما کشور خود را به اجانب و بیگانه نمی‌فروشیم.

وی تصریح کرد: اگر کسی به مقام معظم رهبری، برادران سبز پوش ما، نیروهای امنیتی و سربازان گمنام بی‌احترامی کند ما آماده جانفشانی هستیم و نمی‌گذاریم بیگانگان از این فرصت سوءاستفاده کنند.

 

آذربایجان غربی| لزوم رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی/ وحدت شیعه و سنی موجب ناامیدی دشمنان می‌شود

 سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ارومیه با اشاره به زلزله ناگوار شهرستان خوی اظهار داشت: ضمن تشکر از پیگیری شخص رئیس جمهور در رسیدگی به حل مشکلات زلزله‌زدگان از همه مسئولان پر تلاش استانی و کشوری می‌خواهیم هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات موجود در مناطق زلزله‌زده اقدام کنند.

وی در توضیح عبارت «مقتدر بودن در عین حال مظلوم بودن» افزود: گروهک های تروریستی کومله و دموکرات با اقدامات خصمانه خود قصد ضربه زدن به امنیت کشور و مردم شریف ایران اسلامی را داشتند ولی با اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضربه سختی خوردند و مواضعشان مورد هدف موشک‌های نقطه‌زن سپاه قرار گرفت.

قریشی خطاب به برخی خواص که در اتفاقات اخیر با اظهارنظرهای غلط خود آتش بیار معرکه بودند، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این خواص باید کار غلط خود را جبران کنند چرا که در چنین مواقعی انتطار جامعه از خواص در پیش گرفتن راه درست و اظهار نظرهای سنجیده است.

 

همدان| آمریکا تحمل ایران قوی را ندارد/ دشمن با هر فریب و دروغی می‌خواهد اغتشاش ایجاد کند

امام جمعه همدان با بیان اینکه دشمنان امروز نمی‌خواهند ایران بزرگ و قوی را ببینند و دنبال تضعیف آن هستند ادامه داد: راهکار حل مشکلات بیان واقعیت‌ها و راهکارهای درست برای اصلاح مفاسد است که می‌تواند باعث قوام کشور شود، هر انسان عاقلی می‌داند راهکار مطالبات واقعی مردم، اغتشاش نیست.

وی با اشاره به اینکه اخیراً به خاطر اغتشاشات، کشور از سوی دشمن تحریم شد گفت: آنها خودشان اغتشاش را ایجاد می‌کنند، حمایت می‌کنند و بعد به بهانه اغتشاش با تحریم برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند، متأسفانه با اغتشاشات اخیر میلیاردها تومان در این کشور هزینه اقتصادی و مشکلات اقتصادی درست شد.

امام جمعه همدان افزود: امروز همه ما موظف هستیم به جای اتهام زدن به این نسل، پاسخ این جوان پر از ابهام و سئوال را بدهیم، این جوان گاهی کم‌کاری و خلف وعده دیده، گاهی بعضی از مسائل اقتصادی را دیده است، خب گاهی نمی‌تواند درست تحلیل کند.

وی با بیان اینکه خدا را شکر که عموم مردم با اغتشاش و آشوب‌های دشمن همراهی نکردند گفت: فهم درستی که برای مردم شکل گرفته باعث این اتفاق بود چراکه می‌دانند با آشوب، مشکلات حل نمی‌شود. (فارس)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.