سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا مسکو
1400/10/29 در 13:51 ب.ظ
تعداد بازدید:
سفر رئیسی به مسکو...

نفس های آخر سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا

مبسوط | فقط شش روز بعد از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به چین و اجرایی شدن توافقنامه همکاری‌های راهبردی 25 ساله پکن و تهران، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در پاسخ به دعوت رسمی همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین عازم روسیه شد.

ارسال توسط : سلمان

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط، سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا مسکو از سوی «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و «ایگور مارگولوف» معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، دکتر رئیسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.
اولین برنامه این سفر دو روزه، دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه خواهد بود.
حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به روسیه است.
وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، دکتر رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.(وزارت امور خارجه)

یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی مرکب از وزیران امور خارجه، نفت، اقتصاد و دارایی، رئیس‌جمهوری ایران را در سفر به روسیه همراهی می‌کند. از ترکیب هیئت ایرانیِ همراه رئیسی به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایران و روسیه به دلیل مواضع خود در رد یکجانبه‌گرایی آمریکایی در منطقه و جهان، در معرض تحریم‌ اقتصادی، تهدیدها و فشارهای ایالات متحده قرار دارند، موضوع و محور اصلی این سفر اقتصاد است. این امر مستلزم هماهنگی مواضع تهران و مسکو برای مقابله با تحریم ها، تهدیدها و فشارهای آمریکاست.

سفر رئیسی به روسیه در چارچوب سیاست ایران، یعنی حرکت به شرق انجام می‌شود که این سیاست بعد از تجربه تلخی که جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته با غرب به رهبری آمریکا تجربه کرده، مورد توجه قرار گرفته است؛ تجربه‌ای که گواهی بر این مدعاست که غرب گرایش بر سلطه‌طلبی، استکبارگری، استقلال‌ستیزی و نقض حاکمیت دیگر کشورها دارد و منافع ملت‌ها را علنا نادیده می‌گیرد. تجربه توافق هسته‌ای ایران و غرب تنها گوشه کوچکی از این سیاست مستکبرانه غرب است.

سفر رئیسی به روسیه همچنین در چارچوب سیاست اصولی ایران انجام می‌شود که یکجانبه‌گرایی آمریکا را ردّ می‌کند. سیاستی که به نوعی با سیاست روسیه و چین همگرایی دارد. همسو شدن این سه کشور علیه این سیاست آمریکا، چالشی بزرگ برای سیاست واشنگتن و تلاش آن برای تحمیل اراده‌اش به جهان است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز گذشته در توییتی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: "مشارکت ایران با روسیه در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، سیاست یکجانبه‌گرائی آمریکا را با افول مواجه ساخت. همکاری‌های اقتصادی بلندمدت می‌تواند زمینه شکل‌گیری تجربیات موفق جدیدی باشد."شمخانی پیش از این نیز در توییتی به اهمیت اجرای توافقنامه استراتژیک میان ایران و چین اشاره کرده و نوشته بود: "آغاز اجرای موافقتنامه 25 ساله میان ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان با یکجانبه‌گرایی و تداوم فشار حداکثری به دنبال محروم کردن ایران از تعاملات اقتصادی با دنیاست، موفقیتی راهبردی برای تهران محسوب می‌شود."

در همین راستا، برخی مسئولان ایرانی نیز بر سیاست گرایش به سمت غرب اشاره کرده‌اند از جمله علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب اسلامی که در آستانه سفر رئیسی به مسکو تأکید کرد: "رابطه ما با روسیه رابطه دوسویه و برابر است؛ رابطه‌ای بر اساس احترام متقابل، حقوق برابر و عدم‌ مداخله در امور داخلی یکدیگر و همچنین ایران امروز از قدرت بازدارندگی و عمق نفوذ راهبردی برخوردار است و بر اصول و مواضع خود ایستادگی دارد. به عبارتی در تاریخ ایران، هیچ‌گاه به‌اندازه امروز قدرتمند نبوده‌ایم. بنابراین چنین رابطه‌ای نمی‌تواند اشکال داشته باشد."

در سایه تلاش‌های آمریکا برای ایجاد فتنه و آشوب در روابط میان کشورهای منطقه خلیج‌فارس از طریق مذاخله نظامی مستقیم و نیز تلاش‌های آن برای گسترش نفوذ ناتو تا مرزهای روسیه با اوکراین و در سایه مداخله نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی و تهدید امنیت ملی چین، به نظر می‌رسد ایران، روسیه و چین تصمیم به توسعه روابط سه‌جانبه در تمام زمینه‌ها از جمله زمینه‌های امنیتی و نظامی دارند. لذا این سه کشور قرار است رزمایش دریایی مشترک در خلیج‌فارس برگزار کنند. این رزمایش مشترک با تمرکز بر بر امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی و دزدی دریایی اوایل سال آینده میلادی انجام خواهد شد.(العالم)

برچسب ها

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.