سخنگوی وزیر امور خارجه
1401/06/14 در 16:38 ب.ظ
تعداد بازدید:
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران:

پاسخ ایران به «مورا» سازنده، شفاف و قانونی بود | حاجی ایرانی جرمی مرتکب نشده که در بازداشت باشد

مبسوط | ناصر کنعانی گفت: پاسخ اخیر ایران که به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد سازنده، شفاف و قانونی و در مسیر کمک به شکل گیری توافق بوده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

ارسال توسط : زهرا عسگری

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه)‌ ۱۴ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم/ پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بوده

وی در پاسخ به سؤالی درباره لغو تحریم‌های برجامی و پسابرجامی در صورت حصول توافق گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری بین ایران و طرف‌های امضا کننده توافق برجام است. نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شده و آخرین دور آن نیز در وین بوده است و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به طرف‌های مذاکره کننده داده شد. پاسخ ایران در موعد مقرر ارائه شد و متعاقبا پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر قابل توجهی باز از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسؤولانه خودش را در ارتباط با توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خودش را در این زمینه مجددا به هماهنگ کننده منتقل و منعکس کرد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دریافت پاسخ دولت آمریکا است.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، ما در این زمینه برای این‌که کمک کنیم به پایان خوش این ماراتُن و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسؤولانه عمل کردیم.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و نکات خودش را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظر هستیم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم. معتقدیم چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد و همانند جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کنند و نگاه رو به جلو داشته باشند، پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بوده و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل، زمینه را فراهم کند که در زمان بسیار کوتاه جمع بندی مذاکرات انجام شود و توافق صورت گیرد.

کنعانی عنوان کرد: بحث لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اهداف مهم و اولویت‌های اساسی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران است.

* حضور ایران در سوریه مستشاری است

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای هفته گذشته رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن مواضع ایران در سوریه نیز گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه همچنان ادامه دارد. این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکا صورت می‌گیرد و دولت آمریکا هم از جمله کشورهایی است که به صورت غیرقانونی نیروهای نظامی خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است.

کنعانی بیان کرد: معتقدیم همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اماکن و زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی، نامشروع، غیرقانونی، تجاوزکارانه و ناقض مقررات . قوانین بین‌المللی است. ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن و پایگاه‌های متعلق به ایران پوچ، باطل و بی اساس و مبتنی بر بهانه‌جویی و فرار به جلو است. حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعاها باطل است.

وی گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به اماکن و زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی باید مورد توجه جامعه بین‌المللی و کشورهای مسؤولیت پذیر دنیا و شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مسؤول صلح و امنیت بین‌المللی قرار بگیرد و در این زمینه اقدامات بازدارنده خود را صورت دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که تردیدی نیست که ما در مبارزه علیه تروریسم سال‌های طولانی در کنار دولت و ملت و نیروهای نظامی سوریه بودیم و در این زمینه در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن ثبات و آرامش به سوریه نقش اساسی داشتیم، اظهار داشت: تا زمانی که دولت سوریه در این ارتباط از ما درخواست کمک و مشارکت کند،‌ایران دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهد بود.

* معاملات نفت با شرکای ایران در کشورهای مختلف ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحران اروپا در زمینه تامین انرژی و درخواست آنها برای خرید انرژی از ایران نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از مهمترین کشورهای تامین کننده انرژی و سوخت مورد نیاز کشورهای مختلف دنیاست. جمهوری اسلامی ایران به صورت طبیعی مبتنی بر توانمندی و ظرفیت‌های خودش، حتی در زیر سایه سخت‌ترین تحریم‌ها، حضور خودش را در بازار انرژی حفظ کرد.

وی یادآور شد: گرچه این حضور در مقاطع مختلف به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه بوده، ولی ایران با توانمندی‌های خودش در بازار بین‌المللی نفت و انرژی حضور خودش را حفظ کرده و معاملات نفت با شرکای ایران در کشورهای مختلف ادامه دارد.

کنعانی ادامه داد: در سایه وجود بحران در اوکراین و مشکلاتی که اروپا برای تامین انرژی با آن مواجه است در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تامین کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا مشخصا به منابع مورد نیاز انرژی باشد و در این زمینه  اروپا حتما به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایران در تامین انرژی مورد نیاز خودش نیاز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم توافق شکل بگیرد و در این زمینه ایران بتواند نقش موثرتری در تامین انرژی مورد نیاز کشورهای دنیا و اروپا داشته باشد. جمهوری ایران در این ارتباط با محدودیت و ملاحظه‌ای مواجه نیست.

* هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد 

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برخورد پیش آمده بین شناورهای آمریکایی و ناوشکن جماران در دریای سرخ و ادعاهای آمریکایی مبنی بر مفقود شدن دوربین‌های دو شناور آنها نیز بیان کرد: فارغ از این‌که ادعای دولت آمریکا در این رابطه چیست، جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارند.

وی بیان کرد: هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی بین‌المللی را با تهدید مواجه کند. ستادکل نیروهای مسلح در این زمینه توضیح داد و اقدام تحریک آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناورهای ایران بوده است و جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرده و متعاقبا شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرده است.

کنعانی تصریح کرد: هرگونه ادعا را از سوی دولت آمریکا در مورد اقدام طرف ایرانی رد می‌کنیم و معتقدیم دولت آمریکا باید تلاش کند مسیرهای تردد بین‌المللی که مسیرهای تجاری بین‌المللی هستند را در آب‌های بین‌المللی مورد تهدید قرار ندهد.

* روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات یکی از نمایندگان تهران درباره مفاد توافق احتمالی اظهار داشت: در خصوص اظهاراتی که از سوی افراد مختلف درباره مفاد توافق منتشر می‌شود، اظهارنظری نمی‌کنم. گمانه زنی‌های مختلفی از سوی افراد و اشخاص مختلف درباره مفاد توافق مطرح می‌شود. مسؤول مذاکرات در ایران مذاکره کننده ارشد ایران آقای باقری است و دولت ایران را در مذاکرات رفع تحریم‌ها نمایندگی می‌‌کند. روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد و به صورت طبیعی باید به روند محرمانه بودن مذاکرات ملتزم باشیم و تاکنون طرف‌های دیگر هم تلاش کردند که این التزام را رعایت کنند.

وی ادامه داد: فارغ از اظهارنظر درباره گمانه زنی‌هایی که توسط افراد مختلف صورت می‌گیرد، ایران در رویکرد سازنده خودش برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار در حال تلاش است و در این مسیر قرار دارد و امیدواریم با رویکرد سازنده طرف‌های مقابل بتوانیم در آینده نزدیک به توافق پایداری دست یابیم.

* مهمترین بحث مورد نظر ما بحث تضمین‌هاست/ تلاش کردیم متن را شفاف و متن قوی‌تری ارائه کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات وین و بحث تضمین‌ها و مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ کننده پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت، یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ کننده ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم. این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل گیری توافق از سوء تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال و مشکل مواجه کند، پیشگیری کنیم. ما در این خصوص سازنده عمل کرده و حرکتمان رو به جلو بود. همین انتظار را داریم که طرف مقابل سازنده عمل کند.

وی درباره بحث تضمین‌ها نیز افزود: مهمترین درستورکار بحث تضمین‌هاست. هر توافقی شکل بگیرد، اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم. همانطور که در مرحله قبل بعد از توافق ۲۰۱۵ هم شاهد این رخداد بودیم. ایران یکجانبه به توافق عمل کرد دولت آمریکا خارج شد و عمل نکرد و طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند و نتوانستند خسارات ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا را جبران کنند.

کنعانی اضافه کرد: موضوع تضمین برای ایران بسیار حائز اهمیت است و دو وجه دارد. یک وجه آن تضمین لغو تحریم‌هاست به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از مزایا و منافع اقتصادی برجام به صورت کامل منتفع شود. وجه دیگر تضمین موضوع هسته ای است و دور کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفتار و بازی‌های سیاسی است و اینکه اتهامات سیاسی در مناسبات آتی ایران با آژانس، باعث ایجاد خلل و اخلال در روند اجرای توافق نشود.

وی گفت: بحث تضمین برای ایران مهم است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در حوزه رفع مشکلات مرتبط با همکاری‌های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس.

* بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات حائز اهمیت است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس نیز اظهار داشت: ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در جمع بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده ایران با آژانس داشته، بارها و بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و اماکن مدنظر را مورد بازرسی قرار داده و بارها فعالیت‌ صلح آمیز ایران را مورد تأکید قرار دادند.

به گفته کنعانی اتهاماتی که متعاقبا مطرح شد، عموما برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که خودش مهمترین رژیم دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در منطقه است و اساسا عضو نظام پادمانی نیز نیست.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: اتهاماتی که علیه جمهوری ایران از سوی یک رژیم با این ماهیت مطرح می‌شود، نمی‌تواند ملاک قضاوت و عمل از سوی آژانس قرار بگیرد. مبنای تعامل ما با آژانس مبانی پادمانی است و ایران در این ارتباط بیشترین همکاری‌ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو آژانس انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه مرجع نظارت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را آژانس خواند و گفت: ما در این رابطه همواره ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرد به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و به صورت متقابل نیز ایران انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با جمهوری اسلامی ایران تعامل کند. بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات حائز اهمیت است تا بتوانیم شاهد شکل گیری شرایط پایدار برای اجرای توافق احتمالی باشیم.

* توافق احتمالی تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره این که اگر برجام احیا شود آیا شرکت‌های آمریکایی امکان حضور در ایران را خواهند داشت؟ اظهار داشت: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده شکل بگیرد، تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست، بلکه حل و فصل کننده یک بحران تصنعی و غیرضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اهداف و انگیزه‌های سیاسی باز شده و تاکنون این پرونده مفتوح باقیمانده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: موضوع توافق برجام و مذاکراتی که غیرمستقیم از سوی مذاکره کننده اتحادیه اروپا و با واسطه اتحادیه اروپا با آمریکا برقرار است، صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعایی هسته‌ای علیه ایران است و ناظر بر مناسبات و ارتباطات دوجانبه ایران و دولت آمریکا نخواهد بود.

* بحران اوکراین

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی درباره جنگ اوکراین و درخواست مطرح شده از سوی رئیس جمهور فرانسه برای انتقال پیام اروپا به روسیه نیز گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم توافق جنگ و درگیری در اوکراین یک اتفاق و رخداد تاسف باری است و مسؤولیت هر کشور مسؤولیت پذیری در حوزه بین‌المللی است که تلاش و کمک کند از یک رویکرد، رخداد و روند غیرسازنده پیشگیری کند.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری بحران اوکراین در سایه روابط خوب با دو طرف بحران روسی و اوکراینی تلاش کرده امکان شکل گیری روند سیاسی را برای حل و فصل این بحران فراهم کرده و برای پیشگیری از استمرار جنگ کمک کند.

وی با بیان این‌که رخداد جنگ اسفبار است و منجر به ویرانی زیرساخت‌ها و خسارات انسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا ارتباطاتی قبلا هم با دولت روسیه و اوکراین داشتیم. چندی پیش یک دولت اروپایی درخواستی از ایران داشت که پیام طرف‌های اروپایی را به روسیه منتقل کرده و به توقف روند جنگ و شکل گیری روند کمک کند. در مسیر کمک به شکل گیری روند سیاسی و ممانعت از جنگ سفر آقای امیرعبداللهیان به مسکو انجام و پیام منتقل و گفت‌‌وگو صورت گرفت و بازخورد انتقال پیام از منظر سیاسی مثبت بوده است، ولی به صورت طبیعی پیشگیری از ادامه جنگ و شکل گیری روند سیاسی نیاز به همکاری و تلاش مشترک همه کشورهایی دارد که می‌توانند در این زمینه با دو طرف بحران گفت‌وگو و کمک کنند و هم اینکه کشورهایی که ارتباط قوی‌تری با طرف اوکراینی دارند در این زمینه روندهای سیاسی و صلح آمیز را تشویق و ترغیب کنند.

* امنیت و ثبات در عراق برای ما حائز اهمیت است 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت کنونی عراق و اظهارات ضد ایرانی سید مقتدی الصدر و ارتباط مستقیم ایران با مقتدی الصدر نیز بیان کرد: روند تحولات عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است. معتقدیم عراق کشور بسیار مهمی در حوزه منطقه‌ای است و ثبات، امنیت و آرامش در این کشور به توسعه اقتصادی در این کشور و هم به ایجاد شرایط و ظرفیت مناسب برای اینکه این کشور بتواند در حوزه منطقه‌ای هم نقش سازنده و مکمل خودش را در روندهای منطقه‌ای،‌ سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه ایفا کند، کمک می‌‌کند.

وی ادامه داد: فارغ از مباحث مطرح شده در فضای رسانه‌ای، موضوع امنیت و ثبات در عراق برای ما حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی که گمان کند می‌تواند صلح و ثبات و آرامش را به برادران عراقی برگرداند، استفاده می‌کند. 

کنعانی اضافه کرد: ارتباط ما با طرف‌های سیاسی عراق موسع و مستمر است. با همه طرف‌های سیاسی عراق ارتباط داریم و نقش ایران در ارتباط با طرف‌های عراقی به شکل گیری روند آرامش در این کشور کمک کرده است. ایران حتما در این ارتباط نقش کمک کننده و سازنده خودش را ادامه خواهد داد. پیام ایران به اشخاص و افراد نیست. نگاه ایران به صورت عام به کلیت عراق است و همه جریان‌های سیاسی عراق را به گفت‌وگو و روند سیاسی دعوت کرده‌ و می‌کنیم و در این زمینه از مناسبات خوب خود با جریان‌های سیاسی عراق استفاده کرده و استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به کلیت عراق نگاه می‌کنیم، نگاه بخشی، جزیی، جریانی و گروهی در عراق نداریم. معتقدیم همه طرف‌های سیاسی عراق بخشی از روند عراق و ساخت قدرت در این کشور هستند و نقش مشترک و مکمل همه طرف‌هاست که می‌تواند ایجاد کننده ثبات و برقرار کننده آرامش در عراق باشد. طرف خطاب ما به همه جریان‌های سیاسی در عراق است.

*  ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت برای یمن است

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران نیز خاطرنشان کرد: موضوع یمن جزء موضوعات مهم منطقه‌ای است. ایران از ابتدای شکل گیری بحران غیرضروری یمن معتقد بود راهکار نظامی در یمن نتیجه نخواهد داد و تنها رویکرد موثر روند سیاسی است. در ادامه نقش سیاسی و سازنده ایران در جهت کمک به تحکیم ثبات و آرامش در یمن، دیروز آقای امیرعبداللهیان و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه پذیرای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن بودند و ابعاد مختلف بحران یمن در این دو ملاقات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در مذاکرات دیدگاه‌ها و مواضع ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت و متناسب با شرایط جاری در این کشور توصیه‌های لازم به نماینده دبیرکل ارائه شد.

کنعانی ادامه داد: تأکید می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت برای یمن است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است بازگشت ثبات و امنیت در یمن و تحکیم آرامش در این کشور به تقویت ثبات در کل منطقه و خلیج فارس کمک می‌کند. ایران بارها اعلام کرده و دیروز هم اعلام کرد که تصمیم گیرنده اساسی در ارتباط با سرنوشت یمن، ملت یمن است. در مذاکرات دیروز تأکید شد ایران از روند آتش بس و تداوم آن در یمن حمایت می‌کند، اما معتقد است که تحقق آتش بس پایدار در گرو لغو کامل تحریم‌های یمن است، به این معنا که محاصره انسانی یمن باید به صورت کامل لغو شود. نمی‌تواند صلح و ثبات پایدار باشد تا زمانی که محاصره علیه ۲۰ میلیون یمنی ادامه یابد و کمک‌های مایحتاج اساسی غذایی و دارویی نتواند برای مردم رنج دیده یمن برسد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: توجه به واقعیت یمن یک وظیفه و مسؤولیت است. توافق آتش بس باید به صورت کامل اجرا و محاصره انسانی یمن لغو شده و زمینه برای شکل گیری روند سیاسی مبتنی بر رویکرد داخلی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی فراهم شود که شاهد شکل گیری روند با ثبات در یمن باشیم.

* قدردانی از عراق

وی درباره تردد زوار اربعین از مرزهای اقلیم کردستان عراق نیز بیان کرد: به سهم خود از دولت و ملت بزرگ عراق قدردانی می‌کنم که همانند سال‌های گذشته زمینه را برای میزبانی خیل عظیم مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین فراهم کردند. شاهد همکاری بسیار خوبی از سوی دولت و ملت عراق در این زمینه بودیم. ملت بزرگ عراق و دولت این کشور میزبانان خوبی برای عاشقان اباعبدالله الحسین از اقصی نقاط جهان بودند و امسال در اقلیم هم به کمک برگزاری باشکوه مراسم آمدند و مرزها در اقلیم کردستان عراق به روی زوار ایرانی گشوده شد و تا الان همکاری خوبی صورت گرفته است.

کنعانی درباره رایزنی ایران با گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت در این کشور که سؤال دیگری بود نیز اضافه کرد: امنیت عراق برای ما مهم است و در عین حال جمهوری اسلامی ایران معتقد است آنچه در درون عراق در روزهای گذشته شاهد بودیم، موضوع داخلی عراق است. جمهوری اسلامی ایران قصد مداخله در امور داخلی عراق را ندارد، ولی بر مبنای سیاست همسایگی و حسن همسایگی و با این نگاه که ثبات و امنیت عراق نه تنها برای مردم عراق ضروری است بلکه برای کشورهای منطقه از جمله ایران مفید است، در این ارتباط کمک کرده و توصیه‌های دوستانه و برادرانه را به عزیزان در عراق منتقل و مشورت‌های سازنده را می‌کنیم و در این ارتباط کمک خواهیم کرد. ولی معتقدیم روند تحولات مرتبط با موضوع داخلی عراق است. با تجاربی که از برادران عراقی داشتیم که در شرایط سخت موضوع انسجام و وحدت ملی را بر مسائل گروهی و جناحی ترجیح می‌دهند در روند تحولات آتی نیز شاهد همین همت، درایت و تدبیر باشیم.

* ادامه مشورت‌ها با دولت آرژانتین و ونزوئلا 

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت تیم کروی پرواز ایران در آرژانتین در پی توقیف هواپیمای متعلق به ونزوئلا گفت: بارها تأکید کرده و می‌کنیم که اتهامات مطرح شده علیه تیم کروی پرواز اعم از خلبان و بقیه اعضای کرو کاملا بی اساس و بی پایه است و تاکنون هیچ مدرک، سند و دلیلی دال بر ارتکاب جرم ارائه نشده است. در این مدت زمان طولانی که این تیم در بازداشت بوده اتفاق غیرقانونی بوده و مبنای حقوقی ندارد و آزادی آنها باید در سریع ترین زمان ممکن رخ دهد. در مذاکرات سیاسی این تأکید را بیان کرده و ارتباطات ما ادامه دارد و به عنوان یکی از موضوعات جدی در دستورکار دستگاه دیپلماسی است و پیگیری‌ها را تا زمان نتیجه مطلوب یعنی آزادی این افراد ادامه خواهیم داد و در این رابطه مشورت‌ها با دولت آرژانتین و ونزوئلا ادامه دارد.

* کریدور شمال - جنوب

کنعانی درباره نشست ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در باکو درباره حمل و نقل نیز اظهار داشت: سه کشور عضو مسیر موسوم به کریدور مهم ترانزیتی شمال - جنوب هستند و با توجه به تحولات جهانی و به ویژه رخدادهایی که در اوکراین شاهدیم و مشکلات در ارتباط با نقل و انتقال کالا و انرژی در مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی رخ داده، اهمیت مسیر ترانزیتی شمال - جنوب بار دیگر مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: یک انگیزه جدی از سوی تعداد بسیار زیادی از کشورها در حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وجود دارد که از ظرفیت‌های کریدور برای اهداف ترانزیتی و نقل و انتقال کالا استفاده کنند. توسعه این مسیر برای سه کشور مهم است و قرار است این نشست هفته آینده در باکو برگزار شود و مشکلات موجود در مسیر مورد تبادل نظر قرار گیرد و ان‌شاءالله توافقات مشترکی برای توسعه هر چه بیشتر امکان استفاده از این مسیر صورت بگیرد. 

وی درباره انتقال گاز ایران از طریق ترکیه نیز گفت: اطلاعات جزیی در این زمینه ندارم ولی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم دارنده منابع نفت و گاز این ظرفیت و امکان را دارد که بتواند تامین کننده بخشی از نیاز و مایحتاج بازار بین‌المللی باشد.

* پاسخ ارائه شده از سوی ایران در مسیر کمک به شکل گیری توافق بوده

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پاسخ ایران و آمریکا به پیشنهاد هماهنگ کننده اروپا و برخی اظهارنظرات مطرح شده مبنی بر غیرسازنده بودن پاسخ ایران نیز اظهار داشت: موضعی از سوی طر‌ف‌های غربی مبنی بر غیرسازنده بودن پاسخ ایران دریافت نشده است. پاسخ ارائه شده از سوی ایران در مسیر کمک به شکل گیری توافق بوده است. تلاش اصلی ایران در این مقطع از مذاکرات این بوده که مبتنی بر نکات مورد توافق در مذاکرات وین، ادبیات را به گونه‌ای ارائه کند که شفاف شود، ابهام زدایی و تقویت شود به گونه‌ای که بعد از شکل گیری توافق احتمالی، امکان بروز اختلاف نظر و سوءتفاهم یا شکل گیری تفاسیر مختلفی که مخل اجرای توافق شود به حداقل ممکن برسد.

وی بیان کرد: ایران در این زمینه و در پاسخی که ارائه کرده نگاهش به سمت جلو بوده است با این هدف که به شکل گیری توافق کمک کند. ایران معتقد است در این زمینه پاسخش سازنده و با نگاه به جلو و کمک کننده برای شکل گیری توافق بوده است. معتقدیم اگر همین نگاه در طرف مقابل باشد، توافق کاملا در دسترس است و می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن مذاکرات را در سطح وزرا برگزار و جمع بندی کنیم و وارد مرحله اجرایی شویم.

* عبور زوار پاکستانی اربعین از میرجاوه

وی درباره تسهیل عبور زوار پاکستانی و هندی اربعین از مرز میرجاوه گفت: امیدواریم امسال با کمک ایران به عنوان سرزمین مسیر عبور به سمت عتبات عالیات و هم با کمک برادرانمان در عراق و دولت عراق شاهد عزیمت آسان و روان برادران و خواهران زائر از پاکستان و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه حتی از حوزه آسیای مرکزی و قفقاز به سمت عراق و انجام مراسم اربعین باشیم.

کنعانی یادآور شد: یک سوی موضوع تسهیل کننده زوار از حوزه‌های مجاور ما به عنوان کشور مسیر ترانزیت هستیم، ولی طرف اصلی دیگر کشور عراق است. ایران هر سال تلاش کرده حتی المقدور راحت‌ترین شرایط را برای سفر این عزیزان به سمت عراق و مشارکت در همایش بزرگ اربعین فراهم کند. بخشی به ما به عنوان ایران برمی‌گردد و بخشی به طرف عراقی چون مقصد و نقطه کانونی سرزمین و کشور عراق است. در این ارتباط، ایران به زوار اربعین به عنوان عاشقان اباعبدالله نگاهی عام و فراگیر دارد و معتقدیم این کنگره بین‌المللی است و همه علاقه‌مندان باید این امکان را پیدا کنند که در شرایط امن و آسان این سفر را انجام دهند. مذاکرات با طرف‌های عراقی در سطوح مختلف انجام شد و موافقت‌هایی به دست آمد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: عزیزان با مشکلات و موانعی روبرو هستند تا جایی که مطلع هستم این موضوع از موضوعات پیگیری مستمر ستاد اربعین در ایران است که تماس‌ها و گفت‌وگوها و پیگیری‌ها را با مسؤولان ذیربط عراقی ادامه می‌دهد. دوستان در عراق به دلیل شرایط خاص این کشور هر سال موانع و مشکلات و محدودیت‌هایی را دارند ولی ما این امیدواری را داریم که همچون سال‌های قبل که شاهد حسن میزبانی عراق بودیم، امسال این حسن میزبانی و کرامت را نشان خواهند داد و زمینه برای انتقال آسان زوار به سمت عتبات عالیات فراهم شود.

* پاسخ‌های سازنده ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی اظهارنظرات مطرح شده درباره به تاخیر افتادن مذاکرات تا نوامبر و بعد از انتخابات در آمریکا گفت: آنچه در ارتباط با مسؤولیت ایران در روند مذاکره بود، مسؤولانه و به موقع عمل کردیم و پاسخ‌های داده شده هم پاسخ‌های سازنده است و معتقدیم چنانچه اراده سیاسی متقابل باشد، نیاز به تاخیر در نشست بعدی نیست و اراده و تعامل سازنده متقابل می‌تواند ما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جمع بندی روند مذاکرات و توافق برساند.

وی گفت: امیدواریم در سوی طرف آمریکایی نیز شاهد نگاه و رویکرد سازنده باشیم و به توافق دست یابیم.

* اراده سیاسی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان

وی  در پاسخ به سؤالی درباره جنگ لفظی رسانه‌ای جمهوری آذربایجان علیه ایران و جدایی آذربایجان جنوبی از ایران و زمزمه اختصاص دالان از خاک ارمنستان به آذربایجان نیز گفت: فارغ از آنچه بعضا در مطبوعات و رسانه‌ها از سوی افراد و اشخاصی مواضعی نقل می‌شود که می‌تواند در پاره‌ای از موارد کمک کننده و سازنده نباشد، خوشبختانه در سایه وجود اراده سیاسی مشترک بین مقامات عالی ایران و جمهوری آذربایجان که در عالیترین سطوح، دیدگاه رهبر معظم انقلاب و روسای جمهور و .. وجود دارد، این اراده وجود دارد که فضای روابط را در فضای آرام و سازنده و رو به جلو به گونه‌ای مدیریت کنند که مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف روز به روز گسترش یابد.

کنعانی ادامه داد: در حوزه سیاسی و مسؤولان عالی دو کشور شاهد وجود این اراده و خواست مشترک هستیم. هیأت‌های دو کشور در ماه‌های اخیر و در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی با هم گفت‌وگو داشتند و ارتباطات اقتصادی تقویت شده و همکاری‌های تجاری روندش رو به جلو و صعودی است و معتقدم خوشبختانه فضای سیاسی بین دو کشور فضای مناسبی است که از بعضی تنش‌ها که گاه و بیگاه در حوزه رسانه‌ای رخ می‌دهد، عبور کنیم و اینها را ملاک عمل و قضاوت قرار ندهیم.

وی بیان کرد: تحولات حوزه قفقاز جنوبی همواره برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده و دیدگاه‌های خود را به صورت شفاف، صریح و در عالیترین سطوح مطرح کردیم. برای ایجاد ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی همه گونه کمک کردیم و برای استمرار کمک‌ها آمادگی داریم و آن چیزی ایران همواره تاکید کرد این است که ژئوپلتیک منطقه و مرزهای بین‌المللی باید حفظ شود و تغییری در آن ایجاد نشود. 

* شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان

خبرنگار خبرگزاری فارس درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص خلیل دردمند شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان سؤال کرد که وی گفت: از زمانی که این اتفاق رخ داد، یکی از مهمترین موضوعات در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بوده و همواره مورد پیگیری قرار داشته و تا زمان تحقق آزادی ایشان این پیگیری استمرار و ادامه می‌یابد.

وی گفت: هم سازمان حج و زیارت به عنوان متولی برگزاری مناسک حج در این ارتباط با جدیت موضوع را پیگیری کرد و ان‌شاءالله پیگیری‌ها را ادامه خواهد داد و هم وزرات امور خارجه از اولین زمان به اصطلاح بازداشت ایشان این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و در عالیترین سطح پیگیری‌ها را ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزیر خارجه کشورمان از کانال وزیر خارجه عراق و کانال همتای عمانی در این ارتباط گفت‌وگوهایی را داشت و از همتایان خود درخواست کرد که توصیه‌های لازم را به طرف عربستانی برای آزادی سریع این شهروند ایرانی انجام دهد. دیدگاه‌های خود را منتقل کرده و معتقدیم زائر ایرانی جرمی را مرتکب نشده که تا این مدت در بازداشت باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: امیدواریم در سایه فضای عمومی که در دو کشور وجود دارد که به سمت ایجاد فضای سیاسی مثبت و روابط دوجانبه دو کشور حرکت کنند، موضوع شهروند ایرانی هم با نگاه انسانی از سوی مقامات دولت عربستان مورد توجه قرار بگیرد و این حاجی ایرانی که امسال مهمان سرزمین وحی بود را در اسرع وقت آزاد کنند که به آغوش خانواده خود بازگردند. 

* مذاکرات ایران و عربستان

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد:  گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور صورت گرفت و توافقات خوبی انجام شد و معتقدیم تکمیل اجرای توافقاتی که در نشست‌های قبلی بین دو کشور انجام شده بود، می‌تواند کمک کند که شاهد برداشته شدن گام دیگری در سطح سیاسی در روابط بین ایران و عربستان باشیم.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و توافقاتی که باید اجرایی شود نیز گفت: موضوعاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود و برای از سرگیری روابط دو کشور ریل گذاری شود. 

* همکاری‌های ایران و روسیه جدید و خارق العاده نیست

خبرنگار اسپوتنیک درباره فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه و خرید سوخو ۳۵ از روسیه سؤال کرد که کنعانی در این باره گفت: شما فروش پهپاد ایران به روسیه را قطعی تلقی کردید منبع این خبر شما را نمی‌دانم کجاست. همکاری ایران با فدراسیون روسیه همه جانبه و متنوعی است و با توجه به وجود منافع مشترک در بین دو کشور و وجود اراده سیاسی در عالیترین سطوح برای تقویت همکار‌ی‌ها این همکاری‌ها استمرار یافته و تقویت خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: همکاری‌های ایران و روسیه جدید و خارق العاده نیست، بلکه در چارچوب مناسبات طبیعی ایران و روسیه ادامه دارد و ان‌شاءالله تقویت خواهد شد. سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو غیر از پیامی که از سوی یک کشور اروپایی در موضوع بحران اوکراین منتقل شد، فرصتی بود که موضوعات دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور به صورت مفصل مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. روابط دو کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و ریل گذاری‌های خوبی برای تقویت روابط انجام شده است.

* حضور رئیس جمهور در نشست سران شانگهای در ازبکستان

وی  در پاسخ به سؤالی درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت که آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در نشست آتی سران شانگهای در ازبکستان شرکت خواهد کرد و روند تکمیل گام‌های اجرایی مربوط به عضویت عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای هم در چارچوب‌های حقوقی خود با جدیت به صورت مستمر ادامه دارد و همه دستگاه‌های مربوطه که باید در بررسی اسناد حضور داشته باشند در قالب کارگروه‌های تشکیل شده به صورت جدی کار خود را ادامه می‌دهند.

* ایران در چارچوب مذاکرات جاری صرفا به موضوع هسته‌ای تمرکز دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که در صورت حصول توافق آیا ایران قرار است در سیاست منطقه‌ای و موشکی تغییراتی صورت دهد؟ گفت: ایران در چارچوب مذاکرات جاری صرفا به موضوع هسته‌ای تمرکز دارد و هیچ موضوع دیگری در دستورکار مذاکرات ایران با طرف‌های برجامی وجود ندارد و وجود نخواهد داشت.(فارس)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.